Jak jsme již informovali na prosincové valné hromadě HC Rebel, se vedení klubu dohodlo, že z názvu klubu zmizí slovo Rebel, protože se obě strany nebyly schopny domluvit na smlouvě o sponzorství a reklamě. Nyní se k celé záležitosti vyjádřil v rozhovoru pro Havlíčkobrodský deník ředitel pivovaru Václav Janda.

Měšťanský pivovar byl dlouhá léta jedním z hlavních partnerů brodského hokeje. Proč tato spolupráce skončila?
My jsme měli s vedením hokejového klubu sezení už v květnu před koncem loňské sezony a bavili jsme se o podpoře na další roky. Měli jsme jediný požadavek, a to takový, že jsme chtěli vědět, jak si HC ekonomicky stojí. Chtěli jsme mít přehled o firmě, do které budeme vkládat finanční prostředky.

V té době mělo HC závazky, které vyústily návrhem na insolventní řízení…
Přesně tak. Chtěli jsme vědět, jak budou závazky řešit.

Došlo k jednáním i později?
Těch schůzek bylo několik. Vždy jsme jen slyšeli, že v hospodaření problém není a v čem problém máme my. My jsme vždy odpovídali, že chceme hospodaření doložit, a to se prakticky stalo až 29. prosince na valné hromadě.

Takže tři čtvrtě roku vám vedení HC nebylo schopno doložit hospodaření?
Je tomu tak. Proto jsme i zvažovali výši podpory. Byla to částka, kterou jsme byli ochotni poskytnout za této situace. Podstata sporu je, že jsme neměli informace o hospodaření klubu. Naše rozhodnutí byla učiněna v souladu se zákonnou povinností spravovat svěřený majetek s péčí řádného hospodáře a nepoškozovat zájmy akcionářů a zaměstnanců naší společnosti.

O jakou částku se jednalo?
Jednalo se o podporu ve výši dvě stě tisíc, kterou jsme vedení HC nabídli a ono ji neakceptovalo.

Pivovar je i jedním z akcionářů HC Rebel, a.s., jak vy vidíte dění v HC?
Z mého pohledu tam se nedějí nějaké nepravosti. Vím, že pánové jsou pro hokej zapálení a je i prokazatelné, že tam dali své finanční prostředky. Zásadní problém mají, že jim ekonomickou část, hospodaření klubu, nevede profesionál. Pokud toto nevyřeší, že tam nebudou mít člověka, který bude profesionál jednak dovnitř klubu, povede hospodaření a ekonomiku, tak i navenek, jednání se sponzory. Musí to být partner, který si dokáže s firmami z okolí sednout i s vedením města, říci představu o rozpočtu klubu na sezonu a jak si ho představují naplnit. Takové jednání jsem panu Vopelkovi (jeden z majitelů HC Rebel – pozn. autora) navrhoval, potom to má smysl a i sponzoři se na to budou koukat jinak.

Takže vedení HC chybí profesionalismus v ekonomice a marketingu?
V marketingu taky, ale především v ekonomice. Pokud ve firmě nefunguje ekonom jako profesionál, který nedokáže připravit podklady pro jednání o hospodaření, tak potom tam nemohu umístit finanční prostředky. To není o tom, že od toho očekávám nějaký zisk, samozřejmě nějaký marketingový přínos to má, ale to jsou prostředky, které tam vkládáte s nějakou vizí, že budou účelně vynaloženy.

Jste jeden z mála pivovarů, který se objevuje v názvu hokejového klubu. Na jednu stranu je to reklama po celé republice, na druhé straně vzhledem k insolvenci to dobrá reklama nebyla. Jak jste toto období vnímal?
S tím s vámi musím souhlasit. Ty informace jsme měli zprostředkovaně, což byla další věc, která nám vadila. Pánové nám jen oznámili, že je to v pořádku a je to vyřešené, tam není důvod, proč byste se o to měli zajímat. Z jejich strany další neprofesionalita. Když někdo takto reaguje, tak proč mi neřekne, je to tak a tak. Tam byly informační toky hodně špatné.

Na tiskové konferenci HC Rebel, zaznělo z úst majitelů, že jsou znepokojeni vaším postojem, který jste podle nich měli říci už před sezonou, protože měli připraveného jiného sponzora, konkrétně se jednalo o pivovar Krušovice a tím přišli o dorovnání částky, kterou požadovali od vás. Popíráte toto tvrzení?
Popírám to, že jsme šli do jednání s tím, že finanční prostředky nedáme. Nebyl žádný důvod je tahat za nos. My jsme jen chtěli vědět, jak na tom HC je ekonomicky. To, že jednají s jinými pivovary, jsme samozřejmě věděli. Od nás nezaznamenali jediný požadavek, aby to nedělali. Samozřejmě jednání s námi neměli uzavřené, tak na to právo měli, ale my jsme jednání chtěli dotáhnout do konce.

Požadavek HC za reklamu, kterou vám dělají, byl něco kolem osmi set tisíc. Myslíte si, že vámi nabízená částka dvě stě tisíc odpovídá takové reklamě?
Nabízená částka odpovídá kvalitě informací, kterou jsme dostali. My jsme nechtěli dát nemalou částku osm set tisíc někam, kde jsme nevěděli, co se bude dít a jaká bude budoucnost klubu. Nikdy jsme to nestavěli na tom, že dáme osm set tisíc a chceme takovou a takovou reklamu. My jsme to stavěli na tom, že jsme ochotni dát nějaké prostředky, ale chceme vědět, v jakém stavu firma je. Chápeme, že námi nabízené prostředky nejsou v takové výši, abychom byli v názvu klubu. Na to má HC plné právo.

Je ochotný pivovar Rebel za předpokladu, že bude vše po ekonomické stránce v klubu v pořádku, jít do jednání i za cenu sportovního neúspěchu A-týmu, kterému hrozí sestup do II. ligy?
Musím přiznat, že způsob jednání některých pánů z představenstva HC nás od těchto úvah trošku zrazuje. Pánové ta jednání pojali emotivně a slyšeli jenom to, co slyšet chtěli. S takovým partnerem se těžko jedná. Jsme rozhodnuti, že budeme spolupracovat pouze s mládeží. Otázka HC záleží na nich, protože z jejich tiskových prohlášení vyznívá, že po nás prostředky ani chtít už nebudou.

Hokej nebyl jediným sportem, do kterého jste vkládali prostředky. Který sport vám udělal v poslední době radost?
Přiznám se, že něco málo víme o fotbale, jejich vystupování je pěkné. Vím, že se dobře daří i házené, co mám zprávy, a nějakou spolupráci máme s oddílem ragbistů. My nechceme mít záběr jenom na jeden sport nebo jen sport. Máme v hlavě projekty, i co se týče kultury a podobně. Nechceme to stavět do roviny, že pivovar bude sponzorovat jenom fotbal nebo hokej.