Klasik české výtvarné a portrétní fotografie Zrzavého pravidelně navštěvoval v jeho ateliéru na Novozámeckých schodech na pražské Malé Straně a od roku 1956 za malířem jezdil až do Okrouhlice.

Právě tam havlíčkobrodští přátelé výtvarného umění Mistrovi našli chalupu, do níž se Zrzavý přestěhoval z jihočeských Vodňan, odkud byl vyštván.

Portréty malířů a grafiků Václava Chocholu (1923 - 2005) proslavily nejvíce, v zorném úhlu hledáčku jeho fotoaparátů stáli například František Tichý, Kamil Lhoták a Jiří Trnka, světový ohlas měla série „Salvador Dalí s vajíčkem“, která vznikla v pařížském hotelu Meurice.

O fotografických portrétech Jana Zrzavého, vystavených v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě spolu s jeho obrazy s tématikou Vysočiny, platí autorova slova: „Mám svůj archiv a v něm vždy najdu údaje o tom, kdy jsem a koho nebo co fotografoval. Nemyslím ani na technické údaje - osvit, clonu, fotoaparát a použitý materiál, i když i to je důležité, spíše mi většinou záleží na tom, jaké byly reálné okolnosti vzniku toho kterého snímku. Myslím, že každá dobrá a důkladně promyšlená fotografie má svůj příběh, svůj děj.“

V duchu tohoto vyjádření máme na současné výstavě fotografií možnost poznat typické vzezření Jana Zrzavého a především jeho nevšední způsob oblékání, včetně charakteristické pokrývky hlavy, ale uvidíme rovněž umělcovo obojí pracovní prostředí - velkoměstské i venkovské.