Do své produkce ji zařadilo nakladatelství Hejkal ve dvou úrovních obtížnosti. „Tredoku nám nabídl její zahraniční vydavatel, a my jsme chtěli zkusit vydat něco úplně jiného než beletrii. Oslovit zase jinou skupinu lidí, než jsou naši obvyklí čtenáři,“ informuje Markéta Hejkalová, šéfredaktorka nakladatelství. Přenesením nápadu na papír pověřila společnost Tiskárny Havlíčkův Brod.

Autorská práva získali jako jediní z České republiky, ale jednání nebyla úplně jednoduchá. „Zahraniční majitel práv měl představu, že se hra okamžitě stane velkým hitem, což je docela častý jev. My jsme zase byli opatrní, protože Tredoku je sice novinka, ale podobného sudoku je hodně. Nicméně nakonec jsme se domluvili, a tak byste od jiných firem v Česku tento hlavolam vidět neměli,“ vysvětluje Hejkalová.

Publikace jsou v prodeji necelý měsíc. „Na hodnocení prodejnosti je příliš brzy. U každé knihy ji lze posoudit až asi po půl roce. A u takovéhle novinky to bude vyžadovat ještě delší dobu,“ popisuje Markéta Hejkalová, mimo jiné pořadatelka Podzimního knižního veletrhu, nejstarší akce svého druhu v Česku.

Prvotní zprávy o zájmu čtenářů jsou ale dobré. Knihkupci a distributoři si knihy doobjednávají, což znamená, že nezůstaly bez povšimnutí. Vydání dalších publikací s Tredoku nakladatelé nevylučují, plány ale zatím nechtějí prozrazovat.

Hru v roce 2008 vytvořil izraelský architekt Eyal Amitzur. Rozhodl se přenést klasickou podobu do prostoru. Inspirací mu byly stavební plány, při jejichž prohlížení musí člověk použít kreativitu, aby si v hlavě mohl vytvořit jejich prostorovou podobu. A to vyžaduje a dále rozvíjí i Tredoku. Důležité pro vyluštění jsou totiž prostorová představivost a logické myšlení.

Martina Ježková