VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční legenda trampy vozila do dálek

Ledeč nad Sázavou – Výpravná kniha Posázavský pacifik Světlá – Kácov – Čerčany na starých pohlednicích se ke čtenářům poprvé dostala v neděli v Ledči nad Sázavou. 

3.12.2012
SDÍLEJ:

Posázavský pacifik Světlá - Kácov - Čerčany na starých pohlednicíchFoto: Reprofoto

Nositelkami legendárního jména Posázavský pacifik se staly tratě čísel 210 Praha – Vrané – Čerčany (s odbočkou na Dobříš) a 212 Čerčany – Kácov – Světlá nad Sázavou.

„Dvěstědvanáctka" z Čerčan přes Český Šternberk do Světlé nad Sázavou vznikala, obdobně jako o málo starší „dvěstědesítka", na rozložené etapy. V první fázi koleje vybíhaly z Kolína, vedly přes Rataje a končily v Čerčanech. Zároveň však bylo rozhodnuto vybudovat odbočku z dnešní stanice Ledečko do Kácova, přičemž k odbočení docházelo v Ratajích. Po jejím dokončení se nádraží Kácov stalo koncovou stanicí posázavské tratě.  Ale dlouho to tak nezůstalo, bylo rozhodnuto trať zavést až do Světlé. Stavební práce se rozeběhly v březnu 1902 a pravidelný provoz byl zahájen už v září 1903. Přestože to dnes vnímáme jako jeden celek, v době výstavby to byly dvě samostatné tratě.

Štercl: Do přírody kvůli tomuto vlaku

„Vlak byl tehdá pro nás vše. To bylo volání dálek, cizí kraje, výlety do lesů a k vodě. Těžko říct, jestli jsem jel z Prahy kvůli přírodě, nebo kvůli tomu vlaku," vzpomínal herec Jaroslav Štercl. „Už jen to čekání na vlak bylo ohromný. Vjížděl na branické nádraží za neustálého houkání a křiku průvodčích: ‚Ustupte!', protože kolejiště bylo plné cestujících. Když konečně vagony zastavily, byli jste dovnitř vtlačeni hrnoucím se davem. Lidé obsadili úplně všechno. Služební vůz, záchody, žebříky na střeše vozů i střechy samé. Odjezd vlaku se nedával výpravkou, ale povelem strojvedoucímu: ‚Trvale pískejte a pomalu zabírejte, jinak neodjedete.' Před prvním tunelem bylo třeba zastavit a sundat trampy ze střech, aby někdo nepřišel o hlavu. Za Jarovem zase cestující pobízeli lidi na stupátkách, aby zatlačili a přeplněný vlak se vůbec rozjel, protože trať tam má stoupání 15 promile," popisoval jízdu Štercl.

Autogramiáda knihy, která zobrazuje nejstarší časy Posázavského pacifiku, začala po rozsvícení vánočního stromu na Husově náměstí v Ledči nad Sázavou. Dílo podepisovala autorská čtveřice – Vladimír Cisár, Karel Černý, Jaroslav Líbal a Martin Navrátil. 

Ivo Havlík

Autor: Redakce

3.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Základní škola Konečná se zapojila do celorepublikové akce Rosteme spolu se stromy.

Školní zahrada se změní v místo relaxace i vzdělávání

Radek Koten
5

Radek Koten (SPD): Jako jediná strana prosazujeme přímou demokracii

AKTUALIZOVÁNO

Ve Stranné u Telče usmrtil dítě zemědělský stroj

Vysočina – V pondělí 16. října se ve vsi Stranná na Jihlavsku stala velká tragédie. Došlo tam k dopravní nehodě při níž zemřelo nezletilé dítě.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Petr Valdman: Domácí čistírny odpadních vod nejsou nelegální

Havlíčkobrodsko - Domácí čistírny odpadních vod nejsou nelegální, na jejich podporu mj. poskytujeme finanční prostředky ze SFŽP ČR. Dnes byla vyhlášena již druhá výzva v této oblasti,“ říká Petr Valdman ředitel Státního fondu životního prostředí (SFŽP).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení