Nesmysly, z kontextu vytržená čísla a účelově sestříhané rozhovory s občany města lze samozřejmě vyložit nejen jako novinářský diletantismus, ale i jako možnou politickou hru s cílem vytvořit novou kauzu typu „ a la Rath."

Již od chvíle, kdy se začalo v našem městě rozhodovat o komplexní rekonstrukci Havlíčkova náměstí, se rozpoutala bohatá diskuse, zda je potřeba náměstí revitalizovat a pokud ano, tak v jakém rozsahu. Naštěstí zvítězila myšlenka nejlogičtější, rekonstruovat náměstí „z gruntu" a dát mu novou tvář 21. století. To vše se podařilo a dnes máme v H. Brodě náměstí, které je nám záviděno široko daleko.

Ano, jisté potíže zde byly, vzpomeňme na vyčnívající „obrubníky" či nešťastný kiosek. To ale nemění nic na faktu, že Havlíčkův Brod získal krásné moderní náměstí.  Mnohé části jeho mobiliáře byly vyrobeny cíleně na zakázku a jsou pořízeny z velmi kvalitních materiálů, ať již jde o lavičky, odpadkové koše či pítka.

Ony totiž tyhle výrobky musí vydržet celé roky nejen působení rozmarů matky přírody, ale i „působení" nás občanů.  Tyto „trvanlivé" vlastnosti nelze ovšem příliš očekávat od tuctového zboží prodávaného v hobbymarketu a vyráběného kdesi v daleké a levné Číně.

A právě na cenu jednotlivých částí mobiliáře poukazovaly článek a reportáže. Poukazovaly sice hezky, ale střílely mimo. Zakázka na revitalizaci náměstí byla zadána jako celek včetně nákupu mobiliáře a transparentně vyhrála firma s nejnižší cenovou nabídkou. Vytrhávat jednotlivé položky z konceptu je nesmyslné – zákon o veřejných zakázkách zapovídá licitování výše ceny dílčích položek soutěžené zakázky.

Měl-li bych to přirovnat k něčemu z praktického života, jedná se o stejnou situaci, jako když si objednáte v celku novou kuchyň, vyberete si dodavatele s nejnižší celkovou cenou a po nákupu a zaplacení řešíte, že jiná firma, celkově sice dražší, měla ale levnější varnou desku.

O předražení inkriminované „naší" zakázky nemůže být rozhodně řeči, už vzhledem k málo známému faktu, že firma provádějící rekonstrukci musela část mobiliáře doplatit „ze svého", protože počítala s nižšími náklady na výrobu jednotlivých komponent vybavení náměstí. Sečteno a podrženo: nekoná se žádná korupční aféra ani zmanipulovaná zakázka.

O co komu jde, je ale třeba prozkoumat. Pokud však média všeho druhu a typu jsou schopna se domluvit na dehonestující reportáži a užít stejně manipulující otázky, informace a závěry, lze si vše vyložit jako dohodu někoho, že je třeba „cosi" negativního udělat, a poškodit tak zájmy nejen vedení města Havlíčkův Brod, ale i jeho občanů. K přezkoumání těchto závěrů ovšem slouží příslušné dozorové orgány, tedy Rada České televize a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Nechť je jim tedy tento článek podnětem k práci.

A ještě bych rád něco vzkázal těm zastupitelům města, kteří byli v reportážích tak „zděšeni" cenami jednotlivých položek mobiliáře. Pokud nejste v zastupitelstvu první volební období, tak si vzpomeňte, byli jste při tom, když se revitalizace náměstí zadávala, soutěžila a realizovala a měli jste k dispozici celý úřednický aparát městského úřadu, skrze který jste ke všem informacím přístup měli, nebo mohli mít, pokud byste o ně projevili zájem. Zděšeni by měli být spíše občané města z vaší neinformovanosti.

Jaroslav Pejchal, místopředseda MO TOP09