I tady během prací umírají lidé. Pod sutinami mostu ve Vilémově zemřeli loni čtyři dělníci. V Golčově Jeníkově už při výměně starých kolejí za nové zemřel jeden člověk a další byl vážně zraněn poté, co oba muže srazil podvalník s nákladem starých kolejí.

V tomtéž železničním zhruba desetikilometrovém úseku mezi Jeníkovem a Vlkančí se staly v tomto týdnu další dvě nehody. Je jen otázkou štěstí, že při nich nebyl nikdo zraněn. Ve všech případech je na vině zřejmě nedbalost při zajištění vagonů, které se samovolně rozjely. „Nyní zjišťujeme, co bylo příčinou všech tří nehod. Vyšetřování je na začátku a musíme prověřit také vztahy mezi firmami, které opravy prováděly. Z výsledků vyšetřování vyplynou i případná přijatá opatření," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Je to vůbec možné?

Zástupci investora, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), i Českých drah jsou ve svých komentářích razantnější. „To, co se stalo u Golčova Jeníkova, popírá všechny modely statistické chyby. Chápu, že může k problémům dojít, ale aby se staly tři mimořádné události během jednoho týdne, už normální není. Staveniště jsme předali zhotoviteli, který zodpovídá za všechny tyto události. Je smutné, že kvůli někomu, kdo zapomněl dát zarážku pod kolo, nepřijde domů táta od rodiny a další je zmrzačený," míní mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„Je neobvyklé až překvapující, aby se na jednom místě staly tři mimořádné události během jediného týdne. Je to komplikace pro cestující i dráhy, protože musíme zajišťovat náhradní přepravu osob a vlaky mají zpoždění. S firmou nemáme žádné smluvní závazky, které by nám umožnily v tomto směru jakkoli jednat. Bohužel nám nezbývá než situaci trpělivě snášet společně s cestujícími," vyjádřil se mluvčí Českých drah Martin Šťáhlavský.

První nehoda se stala minulý týden ve středu 9. září. Tehdy u Vlkanče ujel jeden podvalník s nákladem kolejí. Nekontrolovatelně ujel asi osm kilometrů.

Podvalník s nákladem projel čtyři nezabezpečené přejezdy. I Drážní inspekce přiznala, že mohlo dojít k dalším nehodám. Podle informací Deníku projel podvalník frekventovanou stanicí Golčův Jeníkov město zhruba padesátikilometrovou rychlostí. Po cestě pak srazil dva dělníky, kteří zjišťovali stav kolejí. Jeden na místě zemřel, druhý byl těžce zraněn, ale přežil.

V pondělí 14. září u Vlkanče pro změnu vykolejil vlak s nákladem kolejí. Kvůli technické závadě na podvozku, nebo sesutí nákladu vykolejily dva vozy. Nikdo nebyl zraněn, ale k dalšímu neštěstí nebylo daleko. V místě vykolejení pracoval bagrista, který stačil před vysypaným nákladem kolejí včas utéct. Pod náspem pak pracovali lesní dělníci, kteří pálili roští. V místě nehody je pomník, který připomíná nehodu z roku 1938, kdy při srážce drezíny s pracovním vlakem zemřel přednosta železniční dopravní správy Karel Havlíček.

V úterý 15. září kolem půl sedmé večer se v železniční stanici Golčův Jeníkov hlavní nádraží bočně srazily čtyři odpojené vagony s odjíždějící lokomotivou. Nehoda se obešla bez zranění, vznikla pouze materiální škoda, kolem čtyřiceti tisíc korun.

„Podobný počet mimořádných událostí v takto krátkém časovém úseku na jednom místě nepamatuji," okomentoval situaci Martin Drápal.

Podle zjištění Deníku je za všemi mimořádnými událostmi zřejmě nedbalost. Firma OHL ŽS, která v Jeníkově koleje opravuje, se nechce k nehodám vyjadřovat. Na emailové dotazy nereaguje. V této souvislosti se nabízí zvážení způsobu přepravy starých kolejových polí. Firma má v plánu uskutečnit ještě několik přeprav s nákladem kolejí, které vozí až do Velkého Meziříčí. V sázce je tak bezpečnost všech, kteří se kolem železnice pohybují.

„S firmou jsme zahájili jednání o dalším postupu hned po první tragické události," podotkl Jakub Ptačinský ze SŽDC.

Další komplikace

Pro Golčův Jeníkov a okolí jsou mimořádné události velkou komplikací. Především cestující jsou často odkázáni na náhradní autobusovou dopravu. „Jezdím vlakem často. Je to děsný, co se děje. Jednou se mi stalo, že někdo skočil pod vlak a nemohl jsem se kvůli tomu dostat domů," svěřil se cestující Vojtěch Vaněk.

Pro místní i projíždějící řidiče je od začátku týdne ještě další nepříjemnou komplikací uzavřený přejezd ve stanici Golčův Jeníkov město v centru města. Od pondělí musela firma přejezd uzavřít, protože bude vyměňovat koleje. Podle místostarosty města Miroslava Mrkvičky mají práce trvat až do poloviny prosince. Řidiči ale zákaz vjezdu na přejezd nerespektují.

„V pondělí kvůli tomu docházelo ke kolizním situacím mezi dělníky a neukázněnými řidiči, kteří byli schopni narážet do dělníků. Už jsme tuto situaci řešili s místní policií i vedoucím dopravního oddělení a máme slíben zvýšený dohled," upozornil Mrkvička. Někteří řidiči přes uzavřený přejezd jezdili i včera.

Problém je ovšem v tom, že řidiči nemají moc možností, jak městem bez většího čekání či objíždění projet. Na obchvatu města totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravuje silnici. Kyvadlový provoz řídí semafory a kolony z obou stran ve špičce dosahují několik stovek metrů a zdržení trvá i patnáct minut. O víkendu byla navíc ve městě pouť, která centrum zavřela úplně. Práce na obchvatu by podle ŘSD měly být hotové do 20. října, možná i dříve.

Proč musejí opravy obchvatu i důležité železniční trati mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem probíhat současně? Podle některých hlasů jde o to, že je do konce roku potřeba proinvestovat peníze.

„Musí se vyčerpat peníze 
z evropského fondu. Na jednu stranu buďme rádi, že na to jsou peníze. Jsou i horší věci, tohle ještě není tak hrozné, samozřejmě, že když jde o život, tak je to hrozné, ale je to jen důsledek toho, že lidi už padají na hubu," řekl Deníku zdroj, který nechtěl být v této souvislosti jmenován z obavy před postihem za svůj názor.

Podobné problémy zřejmě stály i za tragédii v sousedním Vilémově. Tamní most se loni 4. září zřejmě zřítil také kvůli špatné koordinaci prací, nekomunikaci mezi firmami a velkého tlaku na dělníky, kteří museli plnit pracovní plán za každou cenu.