Letiště v Hřišti u Přibyslavi bylo minulý týden svědkem velkého závodu.

Poprvé se tam konalo otevřené mistrovství České republiky v motorovém paraglidingu. „Šampionát se velmi vydařil, celý týden nám přálo počasí, což je u tohoto sportu rozhodující, hlavně nesmí foukat silný vítr, ale závodníci odjížděli nadšení také z organizace soutěže, která se stala dosud největší ve střední Evropě," řekl Deníku Milan Klement.  Tento prodavač bicyklů z obchodu u Sázavy v Havlíčkově Brodě, který od dětství stavěl modely letadel, před šesti lety propadl motorovému paraglidingu a teď byl duší organizačního štábu, přípravě mistrovství věnoval půl roku života a kromě toho, že zápolení velel, ještě  startoval a z dvaatřiceti startujících posádek skončil sedmý.

Sportu se věnuje  tisícovka „Ikarů"

V Česku má potřebný pilotní průkaz, který vydává Letecká amatérská asociace, kolem tisícovky lidí. Kdo přijel do Hřiště, musel počítat s tím, že ho start na šampionátu přijde na 15 tisíc korun. Nepočítaje náklady na vybavení. Stroj s dvoutaktním motorem, křídlem, šňůrami, helmou a záložním padákem stojí nejméně 100 tisíc korun, špičková technika přijde na čtyřnásobek. Dvoutaktní motory spalují natural 90 s příměsí oleje. Na mistrovství musel každý mít alespoň 50 litrů.

Soutěž měla technickou část, v ní se létal slalom mezi 10 metrů vysokými pylony. Ze země se to může zdát jednoduché, ale letec přitom asi 90 vteřin čelí osminásobnému přetížení.

Drama nad Dářkem

Jiným uměním je přesně přistát na značku o průměru pouhých 25 cm. Zadáním mini-maxi je uletět jeden kilometr co nejpomaleji a pro změnu zase co nejrychleji. Tzv. eko-disciplinou je let s 1,5 litrem paliva. Někteří se z oblak vrátí za půl hodiny, jiní ve vzduchu vydrží i půl dne. Své záludnosti má navigační disciplína, v okruhu 100 km je pět otočných bodů a letec, který si předem stanovil dobu letu, se do ní musí trefit s tolerancí pěti vteřin.

Drama si prožil polský závodník, ve výšce tří set metrů  nad Velkým Dářkem se mu takzvaně vyskládalo křídlo. Bez záchranného padáku, slangem řečeno „záložky", by se zřítil do rybníka, pokud by volný přežil, pod hladinu by ho stáhl 20 kg těžký motor.  Co motorový paragliding dává? – Podle Milana Klementa pocit svobody a vidění krajiny z ptačí perspektivy.

„Na Brodsku nejhezčí pohled zhůry je na kostel sv. Víta v Havlíčkově Borové a Lipnici při inverzi, kdy hrad vyčnívá z mlhy, na Žďársku se piloti kochají Zelenou horou," tvrdí hlavní organizátor dosud největší mezinárodní soutěže na Vysočině.

Ivo Havlík