O největší reklamu se Pribináčku zasloužil film Ať žijí duchové. „Písničkový leitmotiv z filmu pramen zdraví z Posázaví je nyní dokonce hymnou Pribiny s.r.o. Pribinu to tehdy stálo několik kartonů Pribináčku při natáčení,“ uvedl zajímavou informaci technolog výzkumu a vývoje společnosti Pribina Vladimír Čejna, který má v Pribině tento typický produkt firmy na starost. Před více než deseti lety je už technologie výroby Pribináčku modernizována podle francouzského návrhu.

Nová moderní linka produkuje Pribináček s podstatně vyšší trvanlivostí, jak požadují obchodní řetězce, a smetanový krém se stává exportním zbožím za použití moderních poznatků z oblasti technologie a marketingu.

Přísně střežená technologie

Dva roky po druhé světové válce ho uvedlo na trh tehdy ještě neznámé Mlékařské a pastevní družstvo v Hesově pod názvy Bivoj, Perla nebo Mocca.
„Technologie nového výrobku byla přísně střeženým tajemstvím ředitele závodu Stanislava Čapka a především jeho manželky vedoucí krémárny Jiřiny Čapkové, která smetanový krém vymyslela a zdokonalila jeho technologii. Tak vznikl v roce 1954 první Pribináček,“ upřesnil Vladimír Čejna.

Dlouhá řada změn

Zpočátku se Pribináček vyráběl v 16 druzích, což umožnila zejména vlastní konzervárenská výroba speciálních džemů a také vznikající výroba tekutého ovoce Pribinka, které se stalo nejen rodnou sestrou Pribináčku, ale především zásadní součástí smetanového krému.

„Podstatné je, že si rychle rostoucí výroba Pribináčku vyžádala řadu organizačních a technických změn, na tehdejší dobu až neuvěřitelně moderních,“ konstatoval Vladimír Čejna.

Například samostatné objednávkové a odbytové oddělení, přímé zásobování prodejen v pěti krajích, vlastní distribuční střediska v Praze a Brně vybavená chladírnami a zásobovacími vozidly.

„Pribina získala i vlastní vozový park. Navzdory tehdejším předpisům byla zavedena i klouzavá pracovní doba v rozpětí čtyř až dvanácti hodin denně, včetně sobot a nedělí, později platná i pro třetí směnu. Vybudování předchladíren pro suroviny a chladíren pro rychlé zchlazení výrobku na teplotu nula až tři stupně celsia,“ připomněl technolog.

Pribináček postupně ovládl trh v Čechách i na Moravě a jeho výroba dosáhla na tehdejší dobu bezkonkurenčního rozsahu. „Například v roce 1984 to bylo 2 306,4 tun krému, což představovalo 125 tisíc kusů výrobku s osmačtyřicetihodinovou zárukou. Jen v Praze se prodalo Pribináčku ročně více než pět milionů,“ zdůraznil Čejna.

Podle jeho slov to byla především kvalita výrobku a profesní hrdost odborníků z výroby, co přesvědčilo spotřebitele a přineslo Pribináčku prestiž. I když tehdy reklama prakticky neexistovala.