Loni vyrobila třeba symbolický štafetový kolík pro Transparency International, v létě se dostala do speciálního vydání legendárního francouzského časopisu Elle Décoration a před pár měsíci její art direktoři navrhli prestižní skleněnou cenu pro její českou mutaci - Elle Decoration Awards ČR. Sklárna v loňském roce oslavila páté narozeniny. Za tu dobu se stihla nesmazatelně zapsat do světa designového skla. Zdobí restauraci 108 v Kodani, které velí jeden z nejlepších šéfkuchařů světa René Redzepi, pluje na největší lodi na světě Oasis of the Seas, která se díky ní pyšní i největší lahví na světě a jejími zákazníky jsou věhlasné značky jako je Chanel nebo Dior.

Produkty Bommy putují ze sedmitisícové Světlé do celého světa. Sklárnu před šesti lety otevřela firma Bohemia Machine. O tom, jak vznikla legenda jménem Bomma jsme si povídali s jejím ředitelem Jiřím Trtíkem.

Jak firma vlastně vznikla?

Firma Bohemia Machine byla založena před více jak 25 lety. Od samého začátku jsme se věnovali vývoji a výrobě sklářských strojů, zejména pak brousící techniky. Za několik let se ruční brousící stroje staly nejprodávanějšími v celosvětovém měřítku a firma brzy vyvážela brousící techniku takřka do celého světa a stala se naprostým leadrem v tomto oboru.
Důležitým milníkem v historii firmy bylo otevření nové sklárny BOMMA (zkratka Bohemia Machine) před šesti lety. V době doznívající sklářské krize to pro nás bylo opravdu obtížné rozhodnutí. Úspěch našich automatických brusících technologií a potenciál Světelského sklářství pro nás však byl silným argumentem, a proto jsme v červnu 2012 naši novou sklárnu slavnostně otevřeli.

Byly začátky těžké? Přeci jenom se v té době českému sklu až tolik nedařilo….?

Jak jsem již zmínil, otevření sklárny pro nás bylo opravdu velkým riskem i krokem do neznáma. Na sklářském průmyslu se celosvětová hospodářská krize v roce 2008 opravdu silně podepsala a mnoho skláren v té době bylo nuceno ukončit provoz. Zpětně ale mohu říci, že otevření sklárny bylo rozhodně krokem správným směrem. A to nejen díky sílící poptávce po našich produktech a technologiích, ale i rozličným oceněním. Loni jsme například vyhráli prestižní cenu Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku, na což jsme nesmírně pyšní.

Současnost je ale jiná a vaše sklo sklízí úspěchy, kde se dá… Myslíte, že přichází renesance českého skla?

Absolutně. České sklo byla vždycky světová špička, ale momentálně ve světě designu opět dominuje české sklo a křišťál. Svědčí o tom řada českých sklářských značek, které jsou velice úspěšné po celém světě ale i fakt, že nejlepší světoví výrobci svítidel, parfémů či dekorativního a nápojového skla žádají české sklo a spolupracují s místními sklárnami. Pro nás jsou tyto B2B zakázky jednou z hlavních součástí produkce.
Na veletrzích s designem již bývají české sklářské firmy pravidelnými účastníky a ohlas zákazníků a médií je stále větší. České sklářství je opět světový pojem díky své kvalitě a originalitě.

Ve světelské akademii pořádáte skvělou akci Sympozium broušení skla. Plánujete v jejím pořádání pokračovat i v budoucnu?

Určitě. Chceme akci ještě více rozvíjet a posouvat. Moc nás těší, že kvalita každým rokem stoupá. Chceme, aby se stala tradiční událostí sklářského světa a pravidelně se na ni účastníci i návštěvníci těšili stejně jako my. Už teď, nedlouho po uplynutí akce, již přemýšlíme o dalším ročníku.

Máte od brusičů i zpětnou vazbu, že je baví předvést laikům i profesionálům své umění?

Již během akce jsme slyšeli na Sympozium kladné odezvy účastníků i hostů, kdy se někteří už dotazovali, kdy bude příští ročník. Proto jsme stanovili termín pro Sympozium broušení skla 2018 na 1. – 2.6.2018 s tím, že bude opět připravena retro výstava z minulých ročníků, připravujeme nová pravidla pro soutěž v broušení na automatech a další aktivity … Děláme vše proto, aby byl atraktivní každý okamžik Sympozia a abychom propagovali nejen region Světlé nad Sázavou, ale hlavně sklářské řemeslo jako takové. Sklářství skutečně zažívá renezanci, lidé se už nabažili levných nekvalitních výrobků z východu a stále více vyhledávají kvalitní výrobky a originální design našich výrobců skla.

Na jaký úspěch jste nejvíce pyšní?

Nejvíce viditelné jsou naše úspěchy v podobě různých ocenění - Czech grand Design, Red Dot Award atd. Letos naše kolekce Phenomena obdržela prestižní cenu Design Plus Award, která nám byla udělena v rámci veletrhu Light+Building. Pro nás je však zásadní, že naše značka opravdu patří mezi přední české sklářské ale i designové značky. To, že naše produkty oslovují čím dál více firem a zákazníků doma i v zahraničí je pro nás jasnou známkou úspěchu a zároveň i výzvou do budoucna.

Můžete čtenářům říci něco o vašich speciálních automatech na broušení skla?

Brousící technikou se zabýváme již 25 let. V posledních 10-ti letech se ale soustředíme na stroje automatické (CNC). Jsou to automaty, které dokáží z velké části nahradit lidskou monotónní a mnohdy těžkou lidskou práci. Celý koncept použití těchto strojů je ale i takový, že se jedná nový nástroj pro designéry-stroj totiž umí něco více, co neumí běžný brusič – téměř dokonalá přesnost. Každopádně jsme ale jediní výrobci těchto sklářských brousících strojů na světě.

Ví hodně lidí, že jste vyrobili největší lahev na světě? Kde v současnosti je?

Originál láhve se nachází na největší lodi na světě Oasis of the Seas. U nás naleznete identickou láhev. Tato láhev byla vyrobena ve spolupráci s firmou Kavalier. Největší láhev pro největší loď. Objem láhve je 570 litrů. Ačkoliv byla ale testovaná na plné zatížení a naplnění vínem, provozovatelé lodi jí ale nakonec nenaplnili červeným vínem-báli se případných komplikací při destrukci láhve 

Co chystáte do budoucna?

Určitě chceme v budoucnu nadále rozšiřovat výrobu i celou fabriku, dál pracovat na špičkovém designu a posouvat možnosti výroby díky novým technologiím. Na tom je Bomma založena jako značka i výrobce a díky tomu jsme výjimeční a vděčíme tomu i za náš mezinárodní úspěch.

Vaše kolekce svítidel připomínající bubliny zvítězila na Designbloku…. Jaká inspirace bude příště?

Těžko říct, dáváme volnou ruku designérům, které si však pečlivě vybíráme. Určitě ale chceme pokračovat v prezentaci našeho unikátního know-how-velkých objemech vysoce kvalitního foukaného křišťálu.

Jaké procento své produkce vyvážíte?

Naší produkci tvoří asi z 90% zboží, které jsou určené pro naše obchodní partnery.

S jakými designery spolupracujete?

Pro BOMMA je charakteristická spolupráce především s českými designéry. Za našimi kolekcemii tak stojí například studia deForm, Olgoj Chorchoj či Dechem. Často nám ale chodí návrhy i od zahraničních designérů, spolupráci s nimi se také nebráníme. Stejně jako u tuzemských tvůrců nám jde hlavně o kvalitu návrhu a pochopení filosofie firmy.

A co nějaké slavné zakázky, můžete nám něco prozradit?

BOMMA je součástí hned několika známých českých i zahraničních projektů. Naše svítidla jsou součástí hotelu Hilton v Los Angeles a Austrálii, několika luxusních restaurací a barů, jako například vyhlášené Restaurace 108 v Kodani, jejíž mladší sestra byla vyhlášena nejlepší restaurací na světě. Po naší účasti na milánském veletrhu projevila zájem o naše světla i australská herečka Cate Blanchet. Naše sklárna těž vyrobila pohár pro vítěze tenisového grandslamu US Open. Je toho opravdu spousta.