VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pivovaru v Chotěboři se daří, prodej zlatého moku stoupá

Chotěboř – Letošní rok stál za to. Prodej stoupá, léto nám přálo, říká sládek Oldřich Záruba z pivovaru Chotěboř.

14.10.2015 1
SDÍLEJ:

„Navýšili jsme počet otevřených kádí kde probíhá kvasný proces,“ říká Oldřich Záruba.Foto: Deník/Štěpánka Saadouni

Že se chotěbořskému pivovaru od jeho vzniku před šesti lety daří, potvrzuje i skutečnost, že například loni podle sládka prodal pivovar 21 240 hektolitrů piva, letos toto číslo narůstá asi o pět procent. „Na trhu jsme už šest let. Za tu dobu jsme provedli již dvakrát rozšíření provozu, navýšili jsme počet otevřených kádí ve kterých probíhá kvasný proces, v současné době jich má pivovar 10 o celkové kapacitě 1300 hektolitrů," upřesnil skládek.

Rozrostly se rovněž ležácké sklepy z původních 1440 hektolitrů na 3040 hektolitrů, zvýšila se i kapacita stáčecí linky na sudy, z původních 30 naplněných sudů na 60 sudů za hodinu, zvýšil se i výkon myčky lahví a zakoupili jsme i nové filtrační zařízení o výkonu 100hl filtrovaného piva za 1 hodinu.

„Pro investice do rozšíření provozu jsme využili dotace z Evropské unie. Loni jsme investovali 11,5 milionů korun z toho 40 procent dotací přišlo z Evropské Unie. Pivo exportujeme i za hranice, na Slovensko, do Polska do severských zemí, mimochodem seveřané mají nejraději nefiltrované pivo v sudech," podotkl sládek Záruba.

Chotěbořský pivovar nabízí milovníkům zlatého moku stabilně šest druhů piva. Nejvíc místním chutná podle sládka Chotěboř Premium 12 stupňový, což je až 55 procent celkové výroby. Dále následuje desetistupňové pivo, polotmavý a nefiltrovaný ležáky, zbytek činí nealkoholické pivo PATRON.

Nejvíc se prodává pivo sudové

V současné době dozrává v pivovarském sklepě v Chotěboři tradiční Vánoční karamelový speciál. „Jen pro upřesnění, z naší produkce je až 80 procent piva sudového, lahvového je výrazně méně. Měli jsme v nabídce jeden čas dokonce i ochucené pivo Freš s citronem, ale jeho boom skončil. Naši konzumenti se opět vracejí ke klasickému pivu. Navíc se ukázalo, že u ochucených piv mají zákazníci tendenci srovnávat toto ochucené pivo s klasickým pivem, takže jsme výrobu ukončili," dodal sládek.

Jak Oldřich Záruba zdůraznil, ctí chotěbořský pivovar především staletou tradici. K výrobě piva používá výhradně vodu, slad a chmel, vůbec žádné cizí přísady, pivo se nepasterizuje, byť to snižuje trvanlivost.

Takové pivo pak nelze dlouhodobě skladovat ani exportovat do velkých vzdáleností. „Záruka je třicet dnů u sudů, na lahev 60," upřesnil sládek. Jak se pivo v chotěbořském pivovaru připravuje, má veřejnost možnost vidět na vlastní oči v rámci různých společenských akcí, jako je podzimní Den otevřených dveří.

Už šest let na trhu

„Loni se Dne otevřených dveří u nás zúčastnilo 1500 lidí a 10 psů s úsměvem říká Záruba. Pivovar pořádá vždy v únoru tradiční ples, v srpnu pak pivní odpoledne na náměstí v Chotěboři," dodal sládek, který považuje chotěbořský pivovar prakticky za svoje dítě.

„Poslední pivovar v Chotěboři byl zavřen roku 1934. Od té doby se zde pivo nevařilo. My jsme pivovar otevřeli po dlouhých letech. Na trhu jsme šest let, za tu dobu ale každý rok sbíráme nějaké ceny, účastníme se takových významných akcí jako je Ples v opeře nebo ceny Thalie. Přitom pivovar má pouze 18 zaměstnanců, z toho pět lidí je přímo ve výrobě, tři se starají o obchod. Kouzlo našeho úspěchu zřejmě bude v tom, že pracujeme v moderní budově, za přispění moderních řídících prvků, ale to zdůrazňuji, zachováváme starou věkem prověřenou klasickou technologii výroby piva a hlavně dbáme na kvalitu piva i čistotu celého pivovaru," zdůraznil sládek Záruba. Jen pro zajímavost, Oldřich Záruba během své kariéry posbíral dlouhou řadu ocenění. Když vybereme opravdu jen některé, tak například v roce 2006 na Mezinárodní výstavě v Soči získal zlatou medaili za dvanáctistupňové světlé pivo. Další hned dvě zlaté medaile získal o rok na to na Velkém moskevském festivalu piva, v roce 2010 získal titul sládek roku a v roce 2013 stříbrnou pivní pečeť za polotmavý ležák. V letech 2010 a 2012 byl chotěbořský pivovar vyhlášen Pivovarem roku ČR. V letošním roce s prémiovým pivem vyhrál v soutěži Regionální potravina Kraje Vysočina v kategorii alkoholických i nealkoholických nápojů. V minulosti působil tento rodák z Chotěboře v pivovaru Havlíčkův Brod, Golčův Jeníkov, Hlinsku v Čechách či v pivovaru v Rakovníku, v roce 2007 Oldřich Záruba začal pracovat na projektu výstavby nového pivovaru Chotěboř, kde dnes opět působí jako sládek a hlavní technolog.

Autor: Štěpánka Saadouni

14.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pod městským znakem se ukrýval fragment původní fasády radnice ze 17. století. Zlaté slunce v modrém poli. Podle odborníků se jednalo o mechanické hodiny.
2

Fasáda Staré radnice skrývala renesanční fresku usměvavých hodin

Brodské koupaliště zláká v létě k osvěžení stovky lidí za den.

Na brodské koupaliště míří stovky lidí za den

Velké Meziříčí i nadále kraluje třetí lize

Vysočina – Také třetí vystoupení Velkého Meziříčí v letošním ročníku MSFL skončilo úspěchem, přivezlo body z Hulína. V divizi D se poměrně dařilo dalším fotbalovým týmům z Vysočiny.

Chotěboř vyhrála ve Speřicích a vede tabulku

Vysočina – Po třech kolech krajského přeboru jsou jediným týmem, který neztratil ani bod, fotbalisté Chotěboře. Derby mezi Humpolcem a Košeticemi totiž skončilo bez branek.

Šmolovy vévodí okresnímu přeboru

Havlíčkův Brod - Druhou porážku v řadě si ve fotbalovém okresním přeboru připsalo céčko brodského Slovanu. Naopak devět bodů ze tří zápasů mají na svém kontě Šmolovy.

Chotěbořský Krédl rozhodl čtyři minut před koncem okresní derby

Vysočina – Špatný vstup do soutěže mají za sebou v I. A třídě fotbalisté Havlíčkovy Borové, kteří prohráli i třetí zápas v řadě, tentokrát 1:0 padli v Dobroníně a navíc se jim v sezoně ještě nepodařilo vstřelit ani gól.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení