Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podle údajů ČTK schválil prodej Žďasu čínské CEFC Group koncem června. "Jediný bod, který chybí, je schválení bank, které se očekává v nejbližší době," uvedl Šabart. Následovat bude valná hromada společnosti, kde by měl být stoprocentní podíl Žďasu převeden CEFC. Nový vlastník podle Šabarta deklaruje, že zajistí rozvoj podniku a příliv kapitálu. "Takže obavy o to, že by Ždas končil, já nemám ani jedno procento. Žďas se bude dál rozvíjet," řekl generální ředitel.

Čtvrtečního jednání se zástupci CEFC se zúčastnil i předseda podnikových odborů Rostislav Dvořák. Novinářům na výstavě řekl, že ho zástupkyně čínského investora ubezpečila o tom, že se chtějí o Ždas starat, přinést další investice a stabilizovat zaměstnance. V podniku teď pracuje 2430 lidí.

Žďas navazuje na tradici železářské výroby na Žďársku. Rozlehlý závod sléváren a strojíren začali dělníci stavět 1. prosince 1949. Výroba pak byla zahájena 27. srpna 1951 odlitím tradičního zvonu. Dnes je vystaven před tvrzí, v níž sídlí Regionální muzeum. Výstavu o historii Ždasu bude toto muzeum hostit do 4. září.

Do tehdejšího městečka s 3500 obyvateli přitáhl nový závod mnoho zaměstnanců, kteří se do Žďáru stěhovali i s rodinami. "Přišli od Ostravy, přes Plzeň, Prahu, Brno. Většinou to byly vysoce kvalifikované kádry - dělnické nebo technické," řekl autor výstavy Stanislav Růžička. Místní lidé tehdy pracovali hlavně v zemědělství a v lomech, řemeslníků mezi nimi bylo málo. V roce 1952 už byly zaměstnancům Žďasu předávány byty na prvním novém sídlišti Stalingrad. Podle statistik v roce 1961 ve Žďáru nad Sázavou bydlelo přes 10.000 lidí a postupem dalších let jejich počty převýšily 24.000.

Továrna rozkládající se na 660.000 metrech čtverečních zaměstnávala i 6000 lidí, po roce 1990 se ale od ní ale řada firem oddělila. Akciovou společností je Žďas od roku 1992. Její obrat se loni přiblížil ke třem miliardám korun. Ve výrobním programu má tvářecí stroje, kovací lisy, zařízení na zpracování kovošrotu a válcovaných výrobků, vyrábí i odlitky, výkovky, ingoty a nástroje především pro automobilový průmysl.