VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Deset. Přesně tolik roků slouží autům Jihlavský tunel

Jihlava – Nákladná stavba na obchvatu města 
se stala významným prvkem v dopravě.

1.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Josef Němec

Deset let od doby, kdy byl v Jihlavském tunelu zahájen zkušební provoz, uplynulo právě v pondělí. Jeho otevření výrazně ulehčilo dopravě v Jihlavě i cestu řidičům na dálnici.

Jen za hodinu tunelem na jihovýchodním obchvatu Jihlavy projede oběma směry na tři tisíce osobních a nákladních aut, která směřují zejména na dálnici D1 nebo po mezinárodní silnici E59 na Znojmo a do Rakouska. Výstavba tunelu začala v dubnu roku 2002 a trvala dva roky.

Každoroční revizní uzávěrky tunelu jen potvrzují jeho důležitou roli v dopravní infrastruktuře města. Řidiči to na vlastní kůži pocítili minulý měsíc, kdy byl Jihlavský tunel uzavřen na celých pět dní. „Kilometrové kolony se ve městě tvořily nejen kvůli uzavřenému tunelu, na vině byl také uzavřený Pražský most 
a opravy na D1," uvedl Martin Málek, mluvčí Služeb města Jihlavy (SMJ), které jsou provozovatelem tunelu.

Letos nebyla důvodem uzavření pouze plánovaná prohlídka stavby, ale také stavební práce. „Jednalo se 
o opravy opadaných obkladů a prasklé kanalizace před tunelem," dodal Málek.

Každá údržba vyjde zhruba na 500 tisíc korun. SMJ vždy vyčistí například bezpečnostní signalizaci a značky. V tunelu se také kamerově kontroluje kanalizace, seřizuje se řídicí systém a vizualizace dohledu. Při takovéto údržbě se celý tunel vyčistí, to zahrnuje mimo jiné i mytí stěn či osvětlení.

Od začátku roku 2005 stavbu kompletně provozují SMJ, které mají pod kontrolou kamerový systém a světelnou signalizaci. V roce 2005 převzali z pracoviště Policie České republiky také sledovací panel. Dispečink a dohledové pracoviště jsou umístěné 
v Havlíčkově ulici, kde je provoz v tunelu nepřetržitě sledován. „Kdyby došlo k nějaké závadě, nehodě, nebezpečí, tak se tunel automaticky pomocí světelné signalizace uzavře 
a následně se celá událost hlásí záchranným složkám," dodal Málek.

Za deset let fungování tunelu se tam žádná závažná nehoda nestala. Provoz tunelu 
v roce 2012 přerušila pouze cvičná hromadná nehoda. Jednalo se o cvičení složek integrovaného záchranného systému. Námětem byla nehoda autobusu, dvou osobních a jednoho nákladního vozu převážejícího téměř tři tisíce litrů nafty. Ihned po fiktivní kolizi se na komunikaci v obou směrech vytvořila kolona vozidel. Omezení dopravy a uzavření tunelu trvalo šest hodin.

I přesto tam musela policie několikrát zasahovat, a to kvůli neopatrným lidem. Ti totiž nerespektují dopravní značení 
a zkracují si tunelem cestu domů. Za plného provozu tam procházela například rodina 
s dětmi a kočárkem, několik občanů zase opakovaně tahalo na dvoukoláku kovový odpad do nedaleké sběrny.

Nevyužitý prostor nad Jihlavským tunelem se v roce 2009 přeměnil na park. Lidé v něm najdou oddechové zóny s parkovou zelení, sportoviště pro míčové hry, dětské hřiště a jezírko, které má samočistící schopnost a tudíž je bezúdržbové. Součástí parku je také cyklostezka, která vede napříč parkem mezi ulicemi 
v Horním Kosově, a to Rantířovskou a Přední.

„Vybudování parku nad tunelem stálo necelých osm milionů korun, přičemž město na stavbu získalo téměř sedmimilionovou dotaci," sdělil 
v roce 2009 Radek Vovsík, který byl náměstkem primátora. Magistrát chtěl původně využívat volnou plochu také jako stanoviště pro cirkusy. Od svého záměru odstoupil po nesouhlasu místních obyvatel. Ti se obávali hluku a zápachu. Jihlavský tunel je nejdelším sypaným jednotubusovým tunelem ve střední Evropě. Na délku měří 304 metrů.

Po dobu uzávěrek je objízdná trasa vedena přímo jihlavskými ulicemi.

MARKÉTA JELÍNKOVÁ

Autor: Redakce

1.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Ilustrační foto

Petr Valdman: Domácí čistírny odpadních vod nejsou nelegální

Neznámý sprejer poničil vagon

Havlíčkův Brod - Policisté z obvodního oddělení Havlíčkův Brod pátrají po neznámém pachateli.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Do Brodu míří Legiovlak, ukáže jak cestovali legionáři

Havlíčkův Brod – Legionářské muzeum na kolejích se vrací z dvouměsíční cesty na Slovensku, aby navštívilo také Vysočinu. Od 17. do 22. října zakotví i v Havlíčkově Brodě.

Ždírec a Lučice už mohou využívat mobilní rozhlas

Havlíčkobrodsko – Od návrhu k činům. Zvýšit informovanost občanů se rozhodlo město Ždírec nad Doubravou. Zavedlo moderní službu s názvem mobilní rozhlas. První informace o mobilním rozhlasu zveřejnilo město v létě, nyní mohou zájemci tuto službu začít využívat. Stejně tak začíná provoz mobilního rozhlasu v obci Lučice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení