„Tento úsek je teď už průjezdný bez omezení," konstatoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Na dalším modernizovaném úseku dálnice na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší mají stavbaři povoleno pracovat do konce tohoto měsíce.

Mezi 153. až 162. kilometrem mezi Lhotkou a Bíteší je dálnice bez omezení průjezdná směrem na Brno. Ve směru na Prahu pokračují práce na provizorním rozšíření vozovky.

A nyní tam dopravní omezení ještě přibudou. Kromě odstavného a části připojovacího pruhu bude uzavřen také pravý jízdní pruh. Omezení bude platit od rána do odpoledne. „S podobnými uzavírkami se počítá i v následujících dnech," řekl mluvčí ŘSD Studecký.

Opravy nejvytíženější tuzemské dálnice začaly na dvou místech v Kraji Vysočina. Stavbaři tam začali pracovat letos v květnu. Později dělníci nastoupili i mezi Šternovem a Psáři a také mezi Loktem a Hořicemi. Tam zatím práce pokračují v obou jízdních směrech. Doprava je vedena dvěma pomocnými pruhy s omezením rychlosti na 80 kilometrů.

Podle údajů ŘSD z počátku tohoto měsíce vstoupí všechny úseky do zimní přestávky se zpožděním proti původnímu plánu, který předpokládal položení nového povrchu aspoň v jednom jízdním pásu. Na třech úsecích budou hotové přípravné práce.

Nejvíc problémů bylo v úse-ku u Velké Bíteše. Skluz tam nastal kvůli opakovanému přerušení prací, ve které vyústil spory ŘSD se stavební firmou OHL ŽS. Ta si stěžovala na nevyhovující technický stav krajnic a žádala zvýšení rozpočtu o vícepráce spojené se zabezpečením nosnosti krajů vozovky.

S ŘSD se stavební společnost dohodla teprve v polovině října, kdy ŘSD firmě navýšilo rozpočet o deset milionů korun.

Největší dopravní komplikace na stavbě způsobily noční kompletní uzavírky dálnice spojené s demolicí nevyhovujících mostů nad D1. Ty se v řadě případů protáhly i o několik hodin.

Dálnice D1 je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun.