Jejím cílem je vyjádřit protest proti nové variantě vysokorychlostní železniční trati (VRT), která je teď „nakreslená" přes Humpolecko, včetně okolí Sedlické přehrady.

„Petice se už objevily v některých obcích, ale my jsme chtěli vytvořit něco pro širší veřejnost," říká jedna z iniciátorek nového facebookového profilu a internetové petice, Hana Svobodová ze Sedlice.

„Není nám jedno, co se bude dít s krajinou, která je prakticky nedotknutá," dodává. Podle ní by se měla nejprve řešit oprava dálnice D1, než se začne plánovat rychlotrať.

Petice lze do konce ledna podepsat nejen na webu, ale 
i přímo fyzicky na několika místech okresu. Mezi podpisovými místy bylo ještě včera na webu uvedeno i kino a infocentrum v Pelhřimově.

Ředitel pelhřimovských kulturních zařízení Martin Ecler ale Deníku řekl, že petici v městských zařízeních nepovolí. „Nemá to nic společného s městem," sdělil.

Podpisy chtějí iniciátoři předat Kraji Vysočina, který mimochodem v úterý hostí schůzku se starosty dotčených obcí. Jak už Deník informoval, starostové chtějí v nesouhlasu postupovat koordinovaně. Kraj i Ministerstvo dopravy je ubezpečuje, že se k námitkám bude přihlížet – na druhou stranu ale jde o evropsky potřebný projekt, který se někde v ČR umístit musí.

Vadila i přehrada.  A dnes je to klenot

Iniciátory mile překvapilo, že výše zmíněnou facebookovou stránku petice už zdviženým palcem označilo 900 lidí.
Píší na ní ale i zastánci tratě. „Je to mnoho povyku pro nic. Železnici je naopak třeba jako nejekologičtější způsob dopravy podpořit. Je asi jasné, že mít to u chalupy nikdo nechce, ale kráse přírody okolo Sedlice to neuškodí," píše uživatel František Mrkvička.

Zmíněná Hana Svobodová na podobné námitky reaguje, že zničit ekosystém v šířce 600 metrů jí ekologické nepřijde.
Bojí se také, aby projektu během stavby nedošly peníze. „Představ si tři až čtyři roky, 
s tempem státních zakázek, bagrování, materiálu. Rozježděné cesty, zdevastované silnice, narušená konstrukce přehrady," píše Svobodová.
„Kdyby se postavila rychlotrať, tak bude třeba každou hodinu houkat vlak. Úplně se tím změní ráz krajiny. Nebude kde chytat ryby, kam jezdit na kole a kam si zajít v klidu relaxovat," reaguje iniciátorka petice Hana Svobodová.
Na Facebooku je i kopie nákresu trati: jedna červená čára vede přímo u hráze Sedlické přehrady, druhá dvojitá se line severně od Kletečné, údolí pod přehradou překlenuje mostem a v okolních kopcích  je značen tunel. Kolem toho se také na webu vede diskuse.

Řada obcí při nesouhlasu s VRT argumentuje obavami z hluku, poklesu cen nemovitostí či rozdělení krajiny. Odpůrci argumentují i krajem u Sedlické přehrady. Jenže přehradu jako argument překvapivě volí i zastánci tratě.
Uživatel Facebooku Václav Pavlík píše, že je všemi deseti pro trať, i když rozumně vedenou. A cituje nostalgický povzdech odpůrce stavby přehrady z 20. let 20. století.

„Čistý, svěží vzduch, tichá a nerušená úbočí lesních strání, příjemné šumění lesů, hukot mělké vody říční a osvěžující koupel v horské bystřině pomáhají člověku zapomínati na trampoty denního života. Všechny tyto krásy od nás prchají, aby se již nikdy nevrátily. Zanikne krása údolí Hejlovky od jejího vtoku až k Břečovskému mlýnu, jež budou zatopena vodou. Údolní přehrada zničí tyto krásy, aby snad přinesla za to v náhradu kraji – nový zdroj života hmotného," stojí v dobovém článku. „A dneska tuhle stavbu bereme jako místní klenot," komentuje tehdejší text Pavlík.

Pro VRT se vyjadřuje i uživatel označený jako Vladimír Frenkk Votřel:  „Chceme moderně a rychle cestovat? Musíme pro to také něco obětovat. Jsme malinká země a nevejde se tu vše. Hold nemusíme nechávat každou stavbu hned jen chránit. Vezměte si to, že tento projekt přivede další volná pracovní místa, a o to jde v první řadě."