VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nabíječek pro elektrická auta na Vysočině rychle přibývá

Třebíč – Elektromobil pomalu a jistě přestává být hudbou budoucnosti. Ceny vozů na elektrický pohon už nejsou tak astronomicky vysoké jako v dřevních dobách elektromobility. Záporem je stále dosti řídká síť rychlodobíjecích stanic. I to se ale začíná měnit. Na Vysočině letos přibude hned několik dobíjecích stanic.

15.6.2017
SDÍLEJ:

Dobíjecí stanice pro elektomobily před dukovanskou elektrárnou.Foto: Deník / Mahel Luděk

Jedna z nich se objeví na parkovišti na Komenského náměstí v Třebíči. Jeví se to jako praktické řešení. Když redakce Deníku před časem testovala elektromobil zapůjčený z dukovanské jaderné elektrárny, narážela na problém, kde auto dobíjet. Jedinou možností bylo postavit auto před dům a dobít je přes noc z běžné elektrické zásuvky.

Na vybudování nabíjecí stanice pro elektroauta se bude v Třebíči podílet společnost E.on. „Rádi bychom ji zprovoznili ještě letos,“ potvrdil mluvčí společnosti Vladimír Vácha.

Radnice s elektrárenskou společností podepsala smlouvu o širší spolupráci, její součástí bude mimo jiné i systém chytrého parkování na zmíněném náměstí. „Měl by řidičům ukazovat, jestli jsou na parkovišti volná místa, a také signalizovat, když někdo parkuje déle, než má zaplaceno,“ popsala místostarostka Marie Černá.

Vrátíme-li se k dobíjecím stanicím, pak na Vysočině E.on plánuje zanedlouho zprovoznit další ve Žďáru nad Sázavou, Bystřici nad Pernštejnem a v Novém Městě. „Stanice ve Ždáře nad Sázavou je primárně určena pro nabíjení aut, zbylé dvě stanice jsou určené pro nabíjení elektrokol a slouží hlavně k podpoře turistického ruchu v tomto regionu,“ zmínil Vácha.

E.on na Vysočině provozuje unikátní nabíjecí stanici ve Vystrkově u Humpolce, největší svého druhu ve střední a východní Evropě. Stanice vznikla u dálničního sjezdu na devadesátém kilometru dálnice D1 jako součást čerpací stanice Benziny a je jediným místem v zemi, kde si řidiči mohou nabít elektromobil na stojanech Tesla Supercharger.

Nabíjecí stanice u Humpolce nabízí šest nabíjecích míst Tesla Supercharger, pět dalších stojanů pro běžné nabíjecí standardy elektromobilů i klasickou zásuvku. „Co se týče počtu stojanů, řadí se naše nabíjecí centrum k těm větším stanicím v Evropě. Unikátní je i možnost v krátkém časovém úseku reagovat na přicházející technologie a navýšit kapacitu stojanů na vyšší rychlost, protože máme k dispozici dvě trafostanice,“ popsala Hana Pásková z energetické společnosti.

Jiný unikát mezi nabíjecími stanicemi se nachází jen o několik kilometrů dál po dálnici D1 směrem k Brnu, poblíž Herálce na území havlíčkobrodského okresu. Na 96. kilometru dálnice jako součást čerpací stanice společnosti MOL, tedy ve směru na Prahu, najdou řidiči úplně první dobíjecí dálniční stanici.

Nabíječka u Herálce patří energetické společnosti ČEZ a na této čerpací stanici byla jako první veřejná nabíjecí stanice na dálnici otevřena v květnu 2011.

Další stanice brzy vyrostou také u frekventovaných silnic či na rušných místech ve městech. „Těsně před spuštěním je další nabíjecí stanice v Jihlavě v nákupní zóně. Jedná se rovněž o rychlonabíjecí stanici,“ doplnil Vácha.

Na mapu elektrických dobíjecích stanic přibude brzy i Kámen na Pelhřimovsku. Stane se tak hlavně díky tomu, že zastupitelé vesnice na tahu z Pelhřimova do Tábora elektrickému pohonu fandí a využili například i možnosti svézt se elektromobilem.

Od konce března funguje elektrostanice v Čížově na Jihlavsku, na hlavním silničním tahu na Znojmo. Na místním hotelu a restauraci Býk ji nechal nainstalovat Stanislav Vrtal. Hosté restaurace za nabití elektromobilu nic neplatí, ostatní to mají za dvacetikorunu.

Řidiči také nemusí stanici složitě hledat, protože je hned u státní silnice. „Zatím těch aut je málo, takže si sem tam někdo přijede nabít. Ale kromě toho se u nás mohou zastavit i lidé s elektrokoly či elektroskútry,“ uvedl Stanislav Vrtal.

Rozšíření sítě dobíjecích stanic chystá i elektrárenská společnost ČEZ. Na Třebíčsku už dříve zprovoznila dobíječku u dukovanské jaderné elektrárny. Letos a v příštím roce vybuduje ČEZ další stanice, mimo jiné díky grantu z evropského dotačního programu. „Na hlavních tazích napříč republikou tak vznikne dvaačtyřicet rychlodobíjecích stanic, některé z nich i na Vysočině. Bude to hlavně na dálnici, ale i v Telči, v Jihlavě, v Třebíči a výhledově v dalších městech,“ sdělil mluvčí dukovanské elektrárny Jiří Bezděk.

Dukovanskou stanici chce ČEZ rozšířit, aby se mohla nabíjet dvě auta současně. „Denně včetně víkendu se zde dobíjí dvě až tři auta. Dukovanská dobíjecí stanice patří vzhledem ke své dobré poloze k těm vytíženějším,“ řekl Jiří Bezděk.

Elektromobil využívají i zaměstnanci elektrárny, konkrétně VW e-up. „Jsme s ním spokojeni. Měsíčně najedeme tři tisíce kilometrů,“ poznamenal Bezděk. Elektromobil ČEZ půjčuje zaměstnancům i organizacím z okolí. Využívají ho často charitativní organizace či zájmové spolky.

„V loňském roce byl vůz zapůjčen například hasičům v Jihomoravském kraji i na Vysočině, kde se s ním seznámily všechny územní odbory. Lidé se s ním mohou potkat na akcích podporovaných elektrárnou nebo jeho zapůjčení lze vyhrát v soutěžích pořádaných infocentrem elektrárny,“ doplnil Bezděk.

Autor: Redakce

15.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Základní škola Konečná se zapojila do celorepublikové akce Rosteme spolu se stromy.

Školní zahrada se změní v místo relaxace i vzdělávání

Radek Koten
5

Radek Koten (SPD): Jako jediná strana prosazujeme přímou demokracii

AKTUALIZOVÁNO

Ve Stranné u Telče usmrtil dítě zemědělský stroj

Vysočina – V pondělí 16. října se ve vsi Stranná na Jihlavsku stala velká tragédie. Došlo tam k dopravní nehodě při níž zemřelo nezletilé dítě.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Petr Valdman: Domácí čistírny odpadních vod nejsou nelegální

Havlíčkobrodsko - Domácí čistírny odpadních vod nejsou nelegální, na jejich podporu mj. poskytujeme finanční prostředky ze SFŽP ČR. Dnes byla vyhlášena již druhá výzva v této oblasti,“ říká Petr Valdman ředitel Státního fondu životního prostředí (SFŽP).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení