VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Scorpio předběhl dobu o deset let

Třebíč - V roce 1995 se skalní fanoušci automobilů s modrým oválem ve znaku rozdělili na dvě protichůdné skupiny. Na svědomí to měla právě představená druhá generace Scorpia. Stejně jako v osmdesátých letech totiž Ford vsadil na netradiční a pokrokový design a nové Scorpio jím také opravdu překvapilo.

28.5.2016
SDÍLEJ:

Ford Scorpio Karola Kristofčáka.Foto: Jan Kotlík

Problém byl jen v tom, že tvary nového Scorpia nebyly přijaty jednoznačně, dokonce převládaly negativní ohlasy. Vůz byl totiž jakousi směsicí evropského a amerického stylu. Je to o to pozoruhodnější, protože koncern nezamýšlel prodej na severoamerickém trhu, jako tomu bylo u jeho předchůdce první generace.

Ale zanechme spekulací a pojďme si Scorpio druhé generace blíže představit. V Evropě Scorpio plnilo úlohu vlajkové lodi značky. Umíme si tedy přestavit, v jakém duchu byl vůz konstruován. Prim hrálo pohodlí, síla, rychlost, komfort a především okázalý zevnějšek. Přesto, že nové Scorpio zdědilo po svém předchůdci klasickou koncepci pohonu a podstatnou část skeletu karoserie, lze říci, že na zevnějšku se návrháři doslova vyřádili. Vsadili totiž vše na jednu kartu. Tou kartou byla individualita a výjimečnost.

Jak už dnes víme, tak Evropský zákazník je spíše konzervativně založený a pro design nového Fordu neměl příliš pochopení. Běžný motorista byl navíc ovlivňován recenzemi v motoristických časopisech, kde byl design nového Scorpia podrobován kritice zpátečnických reportérů. Snad nejdiskutovanější byla zadní partie, kde vévodil nepřerušený horizontální pruh koncových světel lemovaný širokou chromovanou lištou. V přední partii zase byla pověstným trnem v oku oválná maska chladiče se širokým chromovaným lemem a téměř trojúhelníkové zaoblené hlavní světlomety. U dnešních vozů běžné tvary.

Bohužel, Scorpio svým designem předběhlo svoji dobu, stejně jako v osmdesátých letech v Evropě Sierra a za oceánem Tempo nebo Taurus. Ovšem, na rozdíl od nich, Scorpio předběhlo designové trendy o více než deset let! Dnes by se nad tehdy odvážnými tvary obou masek Scorpia nikdo nepozastavil. Ford ke sklonku kariéry tohoto typu v roce 1998 provedl, možná ze zoufalství, drobné úpravy těchto nejkritizovanějších partií. Především byly některé chromované části nahrazeny černým plastem. Bohužel, nelze nežli konstatovat, že tyto změny byly spíše na škodu a Scorpia po faceliftu ve skutečnosti vypadala jako jakási lacinější verze…

Ford Scorpio Karola Kristofčáka.

A jak už to u kontroverzních aut bývá, dnes je ze Scorpia MkII vyhledávaný vůz, který rozhodně stojí za pozornost. Znalci se kochají pohledem na elegantní a lehce přimhouřený pás zadních světel a debatují nad tím, které dnešní vozy převzaly tvary jeho přední masky.

I my se nostalgicky zamysleme nad tvary Scorpia druhé generace, které ve své době vzbudilo tolik debat a emocí. A můžeme k tomu použít například vzácně zachovalé Scorpio Karola Kristofčáka. Jedná se o původní druhou generaci vyrobenou roce 1996. Pod jeho kapotou brumlá svižný čtyřválec o obsahu 2.3 litrů se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a 16 ventily. Pohon zadních kol zajišťuje přímo řazená pětistupňová převodovka. Své Scorpio si pan Kristofčák přivezl až z Chebu. Auto bylo nepojízdné a část rozebraného motoru ležela v kufru. Ford byl však jinak ve výborné kondici, vždyť dodnes nemá najeto ještě ani prvních 40 tisíc kilometrů! Chyba původního majitele, který zřejmě motor jak se říká „uvařil", byla odstraněna a Scorpio v rodině Kristofčáků slouží k plné spokojenosti. Vadou na dokonalosti, která však bude napravena, je pouze neoriginální „ošizená" přední maska z faceliftovaného typu. Mimochodem, zmínili jsme se už o tom, že stejným vozem jezdí i syn pana Kristofčáka? A že bychom v jejich „domácnosti" našli ještě další dvě Scorpia? Inu, jak se říká, jablko nepadá daleko od stromu…

Jan Kotlík

Autor: Redakce

28.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Zloděj si do firmy došel pro nářadí

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

Bouřka a silný vítr vyvracely stromy a komplikovaly dopravu

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Jihlava – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Hospodští v Havlíčkově Brodě nereagují na nabídku malých pivovarů

Havlíčkův Brod – Majitelé hospod na Havlíčkobrodsku prozatím nevyužívají rozmanitých možností, které jim nedávná pivní revoluce nabídla. Nová generace pivařů začíná naplňovat hospody, ale lokální hospodští na moderní vlnu dosud nezareagovali a nabídka piv na pípách zůstává stejná.

Poškozenou vázu v muzeu nahradila kopie světelského kamenosochaře

Lipnice nad Sázavou – V kamenosochařském středisku v Lipnici nad Sázavou vznikla kopie vázy z 18. století, která teď tvoří jednu z dominant novoměstského zámku. Věrnou kopii pískovcové vázy vytvořil student světelské akademie Nicolas Vrána v rámci své maturitní práce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení