VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Pravý Volkswagen Transporter má motor vzadu

Třebíč - Minule jsme si řekli něco o historii výroby populárního automobilu Volkswagen Brouk. Dnes plynule navážeme na jeho většího bratříčka, který obohatil nabídku automobilky v roce 1950. Jedná se o typ Transporter, užitkový automobil nebo minibus, postavený na základě již zmíněného Brouka.

3.9.2016
SDÍLEJ:

Volkswagen Transporter Foto: Jan Kotlík

Jeho první generace, zvaná také „ponorka", je dnes jedním z nejvyhledávanějších a také nejcennějších vozů značky Volkswagen. Ačkoliv zmíněný minibus byl poháněn motory jako jeho osobní bratříček, vzhledem k velikosti a hmotnosti byl výkon hodnocen jako dostačující. Typ T1 se ihned zpočátku vyráběl jako dodávka, otevřený valníček a minibus. Minibus se stal základem pro nejrůznější kempingové úpravy. Oblibu si malý bus získával především díky svému designu a provozní nenáročnosti. Nejvíce se však vryl do paměti historiků jako oblíbené vozidlo příslušníků hnutí Hippies. Děti květin používaly mikrobus VW jako ekologického přítele, jehož karoserii často zdobily květinovými motivy. Útroby mikrobusu pak poskytovaly dostatečný prostor pro nerušenou aplikaci různých „životabudičů" a k následné postupné detoxikaci.

V roce 1967 se představila druhá generace Transportera označovaná T2. Těšila se o něco větší karoserii mírně modernějších tvarů s bočními posuvnými dveřmi. O něco výkonnější motor mohl být poprvé kombinován i s automatickou převodovkou. Změn doznal také podvozek, který byl nyní stabilnější. Obliba busu prudce stoupala a spolu s ní i objem výroby. Množily se různé kempové variace, z nichž většina z důvodu úspory místa uvnitř měla rezervní kolo připevněno uprostřed přední masky.

Uvádí se, že přes 90 procent této produkce putovala do USA. Série T3 představená v roce 1979 byla posledním klasickým Transporterem s motorem vzadu. Karoserie opět trochu narostla a poněkud zhranatěla. Uživatelé ocenili větší vnitřní prostor, mimo jiné také díky níže uloženému motoru, a větší bezpečnost. Té věnovali konstruktéři velkou pozornost, především také proto, že na důležitém zámořském trhu Transporter musel plnit tamní přísné nárazové zkoušky tzv. crash-testy. Důležitou změnou byla postupná montáž motorů chlazených vodou. Na řadu přišly výkonnější benzínové motory s katalyzátory a především pro evropského zákazníka i černě kouřící dieselové agregáty. Novinkou byla také verze Syncro s pohonem všech čtyř kol. Úpravy pro kempování přímo sršely nápaditostí. Vrcholem byla např. zvýšená střecha, která po sejmutí a otočení o 180 stupňů sloužila jako člun!

A právě jednu z atraktivních variant tohoto posledního „opravdového" Transportéra můžeme potkat v Třebíči. Jedná se o exemplář vyrobený v roce 1988, který je poháněn vodou chlazeným plochým čtyřválcem o obsahu 2,1 litrů. Ten je spojen s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou. Jeho nynější majitel ho zakoupil jako úplně nového v Německu a dodnes si vozu patřičně cení. Transporter totiž v průběhu života přečkal svoji službu se ctí. Tento Transportér i dnes uspokojí jak svým vzhledem, tak i vnitřním prostorem a pohodlím. Ať už je řeč o decentním předním nebo zadním spojleru, širokých kolech z lehkých slitin, nebo o útulném interiéru, který v tomto případě obsahuje i integrovaný sklopný stolek. Čím nás ale tento bus opravdu mile překvapil, byly jeho jízdní vlastnosti a celkový komfort cestování. Transporter T3 se opravdu skvěle řídí, motor má dostatečnou sílu, odpružení je velice příjemné a celkové ovládání vozu je lehké, jisté a přesné. Po této zkušenosti jsme také zatoužili vlastnit tento více než zajímavý kousek kempingové historie…

Jan Kotlík

Pro seriál Klenoty třebíčských garáží hledáme majitele vozidel Dacia 1300, Zastava, Fiat Polski 125, Škoda Garde, Rapid a Škoda Favorit první série. Pokud uvedená vozidla vlastníte, nebo o nich víte, kontaktujte nás prosím na tel. čísle 604 664 719.

Autor: Redakce

3.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

Ilustrační foto.

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Hospodští v Havlíčkově Brodě nereagují na nabídku malých pivovarů

Havlíčkův Brod – Majitelé hospod na Havlíčkobrodsku prozatím nevyužívají rozmanitých možností, které jim nedávná pivní revoluce nabídla. Nová generace pivařů začíná naplňovat hospody, ale lokální hospodští na moderní vlnu dosud nezareagovali a nabídka piv na pípách zůstává stejná.

Poškozenou vázu v muzeu nahradila kopie světelského kamenosochaře

Lipnice nad Sázavou – V kamenosochařském středisku v Lipnici nad Sázavou vznikla kopie vázy z 18. století, která teď tvoří jednu z dominant novoměstského zámku. Věrnou kopii pískovcové vázy vytvořil student světelské akademie Nicolas Vrána v rámci své maturitní práce.

Kuki se vrací domů. Chytili ho v Jihlavě

Jihlava – Tříměsíční pobyt ve volné přírodě Kukimu končí. Od tohoto pondělí ví o klokanovi, který utekl už v květnu svému majiteli z rodinné farmy v Mohelnici na Olomoucku, celá republika. V pátek ráno se ho podařilo pracovníkům jihlavské zoologické zahrady, hasičům a městským policistům chytit ve Starých Horách v lokalitě Červené domky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení