Pokud totiž budou chtít nechávat svá auta v parkingu obchodního centra jako doposud, musejí si pořídit vjezdovou kartu za pět set korun 
a měsíčně zaplatit taxu čtyři sta devadesát korun. Tak zní alespoň interní sdělení, které obdržely všechny prodejny 
v City Parku.

„Cena je přemrštěná. Za přijatelnou bych vnímala nějakou roční taxu," uvedla Veronika Brnická, která v City Parku pracuje. „Je nepřiměřená. Dát pět set za kartu 
a skoro dalších pět set každý měsíc. Není to pro nás malá částka, ty výplaty tady nejsou tak vysoké," podotkla Dagmar Ďásková, která do práce do City Parku pravidelně dojíždí autem z Luk nad Jihlavou. „Autobusy mi jezdí špatně 
a o víkendu vůbec. Některým prodavačkám jezdí spoje třeba jen v lichý či sudý týden," poznamenala Ďásková.

Podle zaměstnanců není situace s parkováním tak tragická, jak ji vedení prezentuje. „Když vjíždím do City Parku, vždy vidím na počítadle, kolik je volných míst. Ta nula je tam opravdu týden kolem Vánoc, jinak nikdy," okomentovala Martina Davidová, která v obchodním centru pracuje. Na protest proti poplatku za parkování se rozhodla petici podepsat. „Dnes by ji prý mělo dostat vedení.

Jsou na ní podpisy z devadesáti procent nájemních jednotek," dodala Davidová.
O petici se doslechlo i vedení obchodního centra. Vnímá ji ale jako zbytečnou paniku. Zaměstnanci totiž budou mít první tři měsíce parkování zdarma, tedy až do června, 
a teprve potom chce vedení definitivně rozhodnout o ceně.

„Tři měsíce budeme monitorovat, kolik zaměstnanců obchodních jednotek vůbec parkování využívá. Cena pro zaměstnance je stanovena stejně jako v obchodním domě Igy centrum v Českých Budějovicích, který vlastní ten samý majitel jako City Park. Igy centrum je také dům v centru města, kde se potýkali se stejným problémem jako my, tedy že jim tam parkovali řidiči, kteří si tam odstavili auto na celý den, protože pracovali 
v centru," vysvětlil manažer City Parku Aleš Navrátil, proč cenu nevnímá jako nepřiměřenou.

Navrátil nastínil, že pokud se během tříměsíčního monitoringu zjistí, že parking využívá jen několik zaměstnanců, je možné, že se cena za parkování sníží. Vedení chce jednoduše dávat co nejvíce parkovacích míst k dispozici zákazníkům centra a upřednostnit je před zaměstnanci. Proto chce předem eliminovat počet parkujících zaměstnanců, ale také se vyhnout tomu, aby 
v obchodním centru parkovali lidé, kteří tam nechodí nakupovat. „Když řeknu, že to bude pro zaměstnance zadarmo, tak nám nahlásí registrační značky aut celé rodiny. Pro nás je těžko kontrolovatelné, kdo tu pracuje a kdo ne. V některých obchodech se prodavačky často střídají. Vjezdové karty tedy mohou končit v kapsách lidí, kteří tu třeba už ani zaměstnaní nebudou," poznamenal Navrátil s tím, že City Park chce něčemu takovému předejít.

Není to definitivní

Dle Navrátilových slov i velcí nájemci, jako je například New Yorker, vznesly požadavek například jen na dvě karty. „Odhadem tu může být zaměstnaných až šest set lidí. Když zjistíme, že jich tu parkuje jen sto, potom je možné, 
že budeme mluvit o snížení ceny," doplnil Navrátil.
Zaměstnanci City Parku, kteří chtějí parkoviště využívat, mají vedení nahlásit registrační značky (RZ) svých aut, na něž bude vázána vjezdová karta. Zaměstnanci některých nájemních jednotek 
je ale na protest proti ceně nenahlásili.

Zaměstnancům nájemních jednotek se nelíbí ani to, že nebudou moci v centru parkovat před Vánoci, v měsíci listopadu a prosinci, kdy je City 
Park nejvíce navštěvovaný. „Budeme platit jedno z nejdražších parkování v Jihlavě 
a o víkendu ještě budeme muset nechávat auta jinde," postěžovala si Ďásková.

K vytížení parkingu Navrátil podotkl, že návštěvnost obchodního centra stále roste a v listopadu a prosinci se blíží počet volných míst na parkovacích stáních často nule. Dle jeho slov je tomu tak ale občas i v černu, v září i říjnu.

Kapacita dvoupodlažního parkingu v City Parku je osm set míst. Navrátil uvedl, že sto šedesát až dvě stě dvacet míst každý den zaberou řidiči, kteří parking využívají jako odstavný, mezi něž patří například lidé pracující v centru města. Zpoplatněním parkování chce vedení centra omezit počet těchto dlouhodobě odstavených aut ve vlastním objektu. Je ale možné, že pokud nebude parking plně využívaný zákazníky, zavede City Park pro zájemce i měsíční parkovací karty. To ale ukáže až provoz. „V Praze stojí od patnácti set do dvou tisíc korun. To by na Jihlavu ale bylo asi moc. Uvažovali bychom 
o ceně sedm set padesát až osm set padesát korun měsíčně," řekl Navrátil.

Jinde stejná cena

Pro zákazníky bude parkování v City Parku zpoplatněno 
od úterý 22. března. První tři hodiny budou zdarma, o víkendu pět hodin. Za každou další hodinu zaplatí motoristé dvacet korun. Speciální cena je stanovená pro návštěvníky multikina a zoo.

Taxa pro zaměstnance centra za měsíc je tedy výhodnější, než kdyby platili jako ostatní jeho návštěvníci.
Například zaměstnanci 
v brněnské galerii Vaňkovka platí za parkování měsíčně také pět set korun. Systém je stejný. Pracovníci mají karty nahlášené na své RZ.

IVANA HOLZBAUEROVÁ