Jako mnozí před ním udělal zásadní chybu pořádně si nepřečetl kupní smlouvu. Přesněji řečeno smlouvy dvě. První byla na odkup zboží a druhá na uzavření výše splátek od úvěrové společnosti.

„Když jsem hrnce přinesl domů, žena řekla, že nádobí nepotřebujeme. Druhý den jsem proto sepsal odstoupení od smlouvy, které jsem dotyčné firmě poslal doporučeně. Další den jsem jim poslal zboží. Stalo se to, že zboží převzali, ale odstoupení od smlouvy nikoliv. Za měsíc se mi dopis vrátil zpátky s tím, že je smlouva nedoručitelná. Začal jsem to řešit přes pražské sdružení obrany spotřebitelů. Nakonec jsem nic neplatil," zavzpomínal pětasedmdesátiletý důchodce na nešťastné rozhodnutí, které udělal před více než rokem.

Ani to ho však neodradilo a různých předváděcích akcí se zúčastňoval dál. Před dvěma měsíci jel na další „předváděčku" až k Jindřichovu Hradci. Když ale prodejci oznámil, že žádné zboží kupovat nebude, tvrdě narazil.

„Nepustili mě do autobusu, který mě přivezl. Nakonec mi pomohla manželka restauratéra, která mě dovezla na hradecké autobusové nádraží. To samé se před lety stalo i mé ženě, která poprvé a také naposledy jela na předváděcí akci do Čáslavi. Nic nekoupila, a tak jí prodejci rovněž řekli, že ji neodvezou domů. Ona se rozbrečela, tak ji nakonec vzali nazpět do Pelhřimova. Od té doby se ale zařekla a nikde nebyla," vyprávěl Bohumil Staněk s tím, že on už také v životě na žádnou prodejní akci s lákavými dárky nevyjede.

Předváděcí akce v Pelhřimově si ale Bohumil Staněk ujít nenechá. Naposledy navštívil toto pondělí tříhodinovou prezentaci výrobků v restauraci U Vlasáků. Akce se chtěl zúčastnit i redaktor Deníku, ale u vchodu mu pořadatelé sdělili, že bez registrace předem ho dovnitř nepustí, ačkoli v místnosti bylo ještě několik volných míst. Firma v restauraci nabízela opět sadu nádobí za 40 tisíc korun nebo vodní čistič za 15 tisíc korun. Ze zhruba třiceti seniorů jich výrobky pár koupilo. „Já nic nekoupil. Mám na prodávající jednu fintu. Chtěli, abych si koupil věc za 25 tisíc korun. Nechtěl jsem vůbec nic, tak jsem jim ukázal leták, který mi přišel domů a řekl jsem jim, že když mi dají všechny dárky, které tam mají napsané, tak že s nimi budu jednat. Oni mi řekli jediné: Běžte si sednout," popsal Bohumil Staněk.

Vidina dárků je stále silnější

Spotřebitelů, kteří se stejně jako Bohumil Staněk nechají při předváděcí akci nalákat na chutný oběd a další řadu dárků, na Vysočině přibývá. Přitom hlavním cílem prezentace předražených výrobků pochybné kvality je promyšlená strategie obchodníků s jediným cílem aby člověk výrobek koupil.

„Prodejci operují se slabostí člověka a se svojí vlastní silou okamžiku, kdy mají seniora tak nějak na lopatkách. Na prezentacích jsou používány praktiky, které jsou za hranicemi etiky prodeje, kdy prodejci na důchodce křičí, vyvíjejí na ně psychický nátlak, říkají jim, že když si nekoupí zboží, tak že je neodvezou domů, nechají je v cizím městě a tak podobně. S tím by měl možná potíž se vyrovnat člověk ve středním věku, natož pak sedmdesátiletý, osmdesátiletý senior," zdůraznila vedoucí Občanské poradny v Pelhřimově Martina Kábelová.

Lidé se letos na poradnu, která své služby nabízí zcela zdarma, obracejí s problémy ochrany spotřebitele nejvíce za poslední dva roky. „Loni naši pomoc, která se týkala smluvních vztahů či vymáhání práv spotřebitele, vyhledalo 11 seniorů. Letos za první tři čtvrtletí jich bylo už dvacet," poukázala na alarmující statistiku poradkyně občanské poradny Michaela Pachlová.

Zákon chrání

Pokud už dotyčný uzavře na předváděcí akci smlouvu, ještě není nic ztraceno. Kupující, který si následně nákup produktu v klidu domova rozmyslí, může od kupní smlouvy do čtrnácti dní od nákupu písemně odstoupit, a to bez udání důvodu a bez jakékoli sankce. „Když se na nás dotyčný rychle obrátí, dá se vše bez problémů vyřešit. Horší pak je, když člověk termín propásne a navíc má dojem, že nic závažného nepodepsal. Najednou po něm chce společnost peníze," dodala Martina Kábelová .

Podle ní senioři, stejně jako jiní dlužníci, pak mohou být psychicky zlomení. „Nemají na splátky a nevědí kudy kam. V krajním případě, pokud dlužník hodnotí svou situaci jako bezvýchodnou, se může pokusit dokonce o sebevraždu. Pokud se na nás obrátí člověk v tak závažném psychickém stavu, pomoc neodmítneme a poskytneme tzv. krizovou intervenci. Následně můžeme řešit jeho dluhovou situaci, zároveň se však klienta snažíme povzbudit k tomu, aby vyhledal pomoc psychologa," komentovala vedoucí občanské poradny.

A dodává své přání, aby lidé věděli, že se na občanskou poradnu mohou bez obav obrátit služba je bezplatná a k ničemu je to nezavazuje. „Raději, aby využili naši službu, než aby se dostali do podobných problémů," uzavřela Martina Kábelová.