„Samozřejmě že jsem to odmítl, jde o to, že vás tímto způsobem přijmou a až se jim nehodíte, tak vás vyhodí bez toho, aniž by vám museli vyplatit odstupné," vyjádřil se Jan Kovář. Podle interních statistik Odborového svazu KOVO Jihlava 
vloni využívala služeb agentur práce přibližně třetina zaměstnavatelů, u kterých odborový svaz působí. „Přitom průměrné zastoupení agenturních zaměstnanců 
je u těchto zaměstnavatelů necelých deset procent, výjimkou ovšem nejsou případy, kdy počet agenturních zaměstnanců v dělnických profesích překračuje i padesát procent, a to dlouhodobě," uvedl vedoucí Regionálního pracoviště Jihlava Odborového svazu KOVO Lubomír Jan Muzikář.

Taková skutečnost podle něj již popírá původní účel, a to zřízení dočasného místa, například při personálním zajištění zpracování mimořádné či krátkodobé zakázky firmy, kterou nelze zajistit se stávajícím počtem kmenových zaměstnanců.

„Firmy využívají tuto formu zaměstnávání zejména proto, že významně zvyšuje takzvanou flexibilitu zaměstnanců, umožňuje snížit mzdové náklady a náklady 
a čas související s personální agendou a určitým způsobem přenáší podnikatelská rizika a zodpovědnost na jiné subjekty, případně i přímo na zaměstnance," dodal Lubomír Jan Muzikář.

Služeb pracovních agentur využívá například jihlavská společnost Jipocar. „Agentury oslovujeme, ale to kvůli tomu, aby nám našly pracovníky, zkrátka 
postrádáme zaměstnance. 
Z 1 200 zaměstnanců nám jich chybí padesát. Inzerujeme, kde se dá, to jsme dříve vůbec nedělali. Nemáme problém, když k nám lidi sami přijdou, dát jim přímo smlouvu," řekl provozní ředitel Jipocaru Jiří Vybíhal.

FIRMY SE BOJÍ

Vybíhal zároveň dodal, že 
o některých praxích firem 
s agenturními pracovníky 
v Jihlavě ví. „Firmy se bojí toho, že když jim poklesne výroba, je zde výpovědní lhůta a taky odstupné, nechce se jim to platit, přes agenturu je to jednodušší. My jsme před dvěma lety 
s agenturami nespolupracovali vůbec, ale dnes jsme k tomu nuceni z toho důvodu, že nemůžeme sehnat lidi. My dokonce platíme agentuře, když u nás člověk půl roku vydrží, zaplatíme jí za to, že nám ho sehnala," řekl Vybíhal. Dodal, že Jipocar shání své zaměstnance i tak, že objíždí vesnice na Vysočině, kde hlásí místním rozhlasem, 
že má volná pracovní místa.

Na problematiku zaměstnání přes agenturu se Deník již v pondělí dotazoval i firmy Bosch Diesel. Do včerejší uzávěrky novin však nepřišlo vyjádření. „Vzhledem 
ke krátké době požadované odpovědi nejsme schopni zajistit relevantní vyjádření vedení firmy," řekl mluvčí Bosche Mojmír Kolář.

V Jihlavě působí například personální agentura Grafton. „Agenturní zaměstnanec dostává totožnou mzdu jako kmenový zaměstnanec, není nikterak krácen, naopak občas bývá lehce zvýhodňován. Určitým negativem může být, že pracovní poměr může být ukončen při poklesu zakázek. Což se ale reálně neděje, jelikož ekonomika roste a konkrétně na Vysočině se nabírá již několikátým rokem za sebou bez většího propouštění," vyjádřila se Hana Orgoňová, branch managerka jihlavské pobočky Graftonu.