Okresní soud v Jihlavě ve středu začal řešit tragickou nehodu na železničním přejezdu v Třešti na Jihlavsku z května 2012. Při nehodě se tehdy srazil linkový autobus s drezínou, jedoucí na trase Dačice-Praha.

Při nehodě zemřela žena z Číny a zraněno bylo dalších dvacet lidí. Podle obžaloby bylo na vině nefunkční signalizační zařízení a neopatrnost řidiče autobusu. Celková škoda se přehoupla přes částku 800 tisíc korun. Podle policie zavinila nehodu výpravčí z Třeště Olga Němcová a řidič autobusu Bohumír Palas. Oběma hrozí za přečin obecného ohrožení z nedbalosti až deset let vězení.

Olga Němcová podle obžaloby nezapnula výstražné signalizační zařízení na přejezdu a Bohumír Palas na něj vjel, přičemž nereagoval na houkání drezíny.

Oba obžalovaní ve středu odpovědnost za tragickou nehodu odmítli. „To, co je v obžalobě, není pravda. Trvám na tom, že jsem bezpečnostní zařízení zapnula," uvedla ve své výpovědi Olga Němcová, která pracovala jako výpravčí od roku 2010.

Předtím dělala ve spořitelně, ale ještě předtím byla šestnáct let zaměstnaná u Českých drah.

Proč došlo k nehodě, si žena nedokáže vysvětlit. „Udělala jsem, co jsem udělat měla. Postupovala jsem podle předpisů," uvedla Němcová.

Po zapnutí tlačítka k uzavření přejezdu dala drezíně povolení k odjezdu a v kanceláři čekala, až se jí na panelu rozsvítí správný přejezd. Jenže ten se nerozsvítil. „Pořád svítila výstraha a mezitím přiběhl kolega, že došlo na přejezdu ke střetu," popsala Němcová.

Obžalovaný řidič Bohumír Palas řekl, že je přesvědčen o své nevině. Svou řeč měl dopředu pečlivě připravenou a celou ji přečetl. „S obžalobou nesouhlasím. Velice se mě dotkla a poznamenala mě na celý život. Děkuji pánubohu, že jsem se zachoval tak, jak jsem se zachoval, a nezačal brzdit na přejezdu. Následky by byly daleko tragičtější," uvedl Bohumír Palas.

Řidič před přejezdem nezastavil, ale zpomalil. Těsně před ním přejel přes přejezd jiný autobus. To potvrdili svědci i řidič drezíny, který se k přejezdu po kolejích blížil. Palas se hájí tím, že měl ztížen výhled. „Traťové vozidlo bylo skryto za vegetací a budovou. Drezína začala houkat v době, kdy byla ukryta za drážním domkem, a střetu už nebylo možno zabránit," uvedl řidič.

Řidič zmínil, že dráhy po nehodě nechaly kolem přejezdu vegetaci vyřezat. V té souvislosti řekl, že nesouhlasí se závěry vyšetřovacího pokusu, protože ten policie provedla až po vyřezání porostu kolem přejezdu. „Nyní už nikdo neprokáže, jaká byla skutečnost v době nehody. Policie neprovedla fotodokumentaci ze směru, z něhož jsem k přejezdu přijížděl a rozhlížel se z něj," poznamenal Palas.

Strojvedoucí uviděl vůz, až bylo pozdě

Drezína, kterou řídil Karel Šibra, narazila do zadní části autobusu. „Když jsem viděl přejet ten první autobus, tak jsem si myslel, že je to nějaký blázen. Opakovaně jsem před přejezdem houkal. Jel jsem asi dvacetikilometrovou rychlostí. Autobus jsem uviděl, až když vjel na přejezd. Pak došlo k nárazu, a víc si nepamatuji. Měl jsem zlomenou klíční kost," popsal soudu Karel Šibra.

Podle závěrů šetření Správy železniční dopravní cesty leží devadesát procent viny na straně řidiče autobusu. Olga Němcová má mít na nehodě desetiprocentní podíl. „Z těchto závěrů jsem zděšen. Od té doby nespím, poznamenalo mě to," řekl Palas.

Soud ve středu vyslechl také několik cestujících z osudného autobusového spoje. Většina z nich potvrdila, že signalizační zařízení na přejezdu nefungovalo.

Hlavní líčení ve středu soudkyně Dagmar Koutníková Trnková odročila na polovinu dubna.