Událost byla výjimečná tím, že CNG je zde poprvé na Vysočině nabízeno veřejnosti spolu s ostatními druhy paliv na běžné benzince. A na našem okrese jde dokonce o vůbec první veřejné čerpací místo stlačeného zemního plynu.

„Dneškem se CNG dostává na stejnou úroveň s ostatními pohonnými hmotami a tím pádem je pro všechny dostupné. V budoucnosti chceme nabídnout další možnost komplexního využití tohoto paliva v dopravě," uvedl předseda představenstva firmy  E.On Michael Fehn.

Novinku přivítal i hejtman Jiří Běhounek, který věří, že nové palivo využijí také obyvatelé našeho kraje. Kraj s vozy na CNG už má zkušenost ve své novoměstské nemocnici.

Čerpání předvedl Miroslav Stříbrský, jednatel firmy Next Energy, která na pumpě jeden stojan pro osobáky a jeden pro náklaďáky  od ledna zkušebně provozuje spolu s E.Onem. „CNG se nemusí vyrábět v žádné speciální továrně, ale plyn se odebere ze sítě, pak se stlačí na 280 až 300 barů a vhání se do tlakové nádrže auta," vysvětlil.

Způsob čerpání je podobný jako u kapalného LPG. Po upevnění hrdla hadice k plnícímu otvoru, který pod víčkem sousedí s otvorem na druhé palivo, zmáčkne řidič zelené tlačítko na stojanu a láhev se plní. Jeden z prvních sériových vozů na CNG, Škoda Citi Go, má nádrž na 15 kilogramů. Kilogram u Vystrkova stojí 26,50 korun, v již zaběhnutém stojanu v jihlavském dopravním podniku je to o dvě koruny méně.

Spotřeba je asi stejná jako u jiných paliv a jízdní vlastnosti auta CNG neomezuje. Přínos je tedy v první řadě ekonomický. „Ale CNG má navíc i méně zplodin, třeba oxidu uhličitého produkuje asi polovinu co nafta nebo benzín," zmínil Stříbrský a vyčíslil, že dosavadní provoz stojanů „ušetřil" vypuštění 120 tun oxidu uhličitého.

Pekař na plyn

Jedním z příznivců CNG pohonu je i kamenický pekař Zdeněk Velíšek. Už rok na toto palivo jezdí se dvěma dodávkami a jedním osobním autem a chce si pořídit další. Má doma vlastní plničku, která ho vyšla na sto tisíc korun.

Auta mu sice naplní pomaleji než výkonný kompresor ve Vystrkově, ale cenově pak palivo vychází levněji než u veřejných čerpacích stojanů. „Dostávám se na padesát procent nákladů. Mám na dodávku úvěr a svým provozem na CNG mi vydělá na splátku," říká Velíšek, který najede zhruba šest až sedm tisíc kilometrů měsíčně a věří, že investice se vrátí asi do pěti let.

Pohon na CNG se buď nechá vestavět do stávajícího vozu, anebo už je součástí nového auta jako u zmíněného typu Citi Go, přičemž Škoda zvažuje výrobu i dalších vozů na stlačený zemní plyn.

Koupi takového vozu chce podle svého starosty Leopolda Bambuly zvážit také město Pelhřimov, které beztak musí obnovit vozový park. „Pokud do toho někdo cenově nezasáhne, tak se tento pohon vyplatí," říká Bambula.