Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD), obviněný ze zmanipulování veřejné zakázky na nákup sypačů v roce 2009, byl v pondělí poprvé od svého obvinění u výslechu na policii. Podle informací Deníku nevyužil svého práva nevypovídat a s kriminalisty spolupracoval. „Jde o standardní policejní postup. V tuto chvíli beru kauzu jako uzavřenou. Policie nyní vede vlastní vyšetřování, a dokud nebude uzavřeno, tak se k tomu nebudu vyjadřovat. Policii jsme poskytli další materiály, aby si udělali na kauzu racionálnější úsudek," uvedl Libor Joukl, který se o kauze odmítá s novináři bavit.

Spolu s Jouklem je obviněn i ředitel krajských silničářů Jan Míka (ČSSD). Oběma hrozí za předražení zakázky až osm let vězení.

Podle vyšetřovatelů byla veřejná zakázka na osmadvacet sypačů Iveco za 128 milionů korun předražena zhruba o třiatřicet milionů korun bez daně z přidané hodnoty.

Jan Míka byl kriminalisty vyslýchán bezprostředně po sdělení obvinění. Dokonce hrozilo, že skončí ve vazbě. Okresní soud v Jihlavě ale návrhu na uvalení vazby nevyhověl.

Černý: Kauza vrhá na kraj špatný stín

Míka i Joukl jsou tak vyšetřováni na svobodě a zůstávají ve svých funkcích. Jenže opozici se to nelíbí. Dala to najevo i na úterní schůzi krajského zastupitelstva. Například podle Radka Černého z ODS vrhá kauza na kraj špatný stín. „U politiků, kteří rozhodují o našich penězích, by měla až do pravomocného rozhodnutí soudu platit presumpce viny," upozornil Radek Černý.

Hejtman kraje Jiří Běhounek je ale opačného názoru. „To, že je někdo obviněný, ještě neznamená, že také bude odsouzený," namítl Běhounek na úterní schůzi a nadále za oběma muži stojí.

Libor Joukl ani Jan Míka se zatím svých funkcí vzdát nehodlají.

Zatímco kriminalisté vyšetřují zakázku na sypače z roku 2009, na začátku června byla uzavřena smlouva na nákup dalších šestadvacet sypačů za necelých 126 milionů korun. A veřejnou zakázku opět vyhrála firma Iveco.

Libor Joukl ani Jan Míka ovšem neměli u této zakázky žádnou rozhodovací pravomoc. Vypsání zakázky měl na starost obchodní náměstek Krajské správy a údržby silnici Vysočiny (KSÚSV) Miroslav Báňa.

Přesto uzavření zakázky v kontextu s obviněním Joukla a Míky vzbuzuje určité pochybnosti. „Určitě navrhneme, aby nově uzavřenou zakázku minimálně prověřil kontrolní výbor kraje. To je ale reálné až tak na podzim," řekl Deníku Ota Benc z ODS.

Miroslav Báňa však mírní vášně a vysvětluje, že nová zakázka je naprosto transparentní. „Myslím si to i o zakázce z roku 2009. Byla několikrát prověřena," podotkl Báňa.

Přestože se objevily stížnosti na rezavění strojů a jejich poruchovost, obchodní náměstek s odstupem ujišťuje, že fungují spolehlivě. Obvinění Joukla a Míky označil za ztrátu důvěry ve státní správu.

Jenže také Báňa už byl při vypisování nové zakázky opatrnější a podle informací Deníku si na to nechal vypracovat soudním znalcem znalecký posudek, což nebývá obvyklé.

Nová auta mají být podle Báni o třídy kvalitnější a nahradí čtyřicet let staré vozy Liaz MTS.

Cenu přitom zvedá nová emisní norma Euro 6. Sypače z roku 2009 mají normu Euro 5. Rozdíl ceny na jednom autě je v tomto směru zhruba dvě stě tisíc korun. „Rozhodujícím kritériem při výběru nových sypačů byla cena. Rozdíly v nabídkách byly minimální," uvedl Miroslav Báňa.

Soutěže se zúčastnily Mercedes, Scania a Iveco. Tatra se do řízení nepřihlásila, protože podle Báni nemá zkompletovanou emisní normu Euro 6. Navíc po vstupu americké firmy už podle náměstka Báni nejsou podvozky Tatry tak kvalitní. „Důležitými kritérii kromě ceny byl ještě servis se zárukou na pět let, vybrané technické parametry a ceny náhradních dílů. Nezajímalo nás, kolik má rychlostních stupňů, ale kvalita," vyjmenoval Miroslav Báňa.

Iveca jsou podle něj dnes velmi rozšířená a kupují si je i jiné kraje.

Vliv na cenu měla podle obchodního náměstka rovněž změna kurzu eura, nová emisní norma a pokles ceny aut, k němuž došlo na přelomu roků 2009 a 2010 a nákup výměnných nástaveb. Zakázka z roku 2009 byla podle policie předražená o několik desítek milionů korun. Mohlo to být kvůli tomu, že se do výběrového řízení přihlásil prostředník, který cenu navýšil.

Podle Miroslava Báni se tehdy do výběrového řízení přihlásily firmy, které vyráběly výměnné nástavby a od automobilek si koupily podvozky sypačů. Není tedy vyloučeno, že firmy kvůli tomu konečnou nabídku o něco navýšily.

Jenže u té letošní zakázky to bylo opačně. Do výběrového řízení se přihlásili přímo výrobci podvozků a výměnné nástavby si dokoupili od subdodavatelů. Výměnnými nástavbami se například rozumí radlice a zametací či kropicí díly.