V Přibyslavi proto problémoví jedinci nakupují na fakturu

Městský úřad v Přibyslavi praktikuje tento způsob už víc deset let. „Klientům nedáváme stravenky, ale mohou si to, co potřebují, koupit v obchodě na fakturu, kterou pak město na konci měsíce obchodu proplatí,“ vysvětluje vedoucí sociálního odboru Jarmila Málková.

Jak říká, tento způsob je možné využívat jen v případě, že úřad nemá problémových klientů několik desítek nebo dokonce stovek. V Přibyslavi je to jen několik málo jedinců.

„Možnost rozdávat klientům stravenky jsme zavrhli. Už proto, že stravenky lze vždycky vyměnit za peníze. Myslím si, že způsob, který používáme u nás, je pro sociální pracovníky i příjemce dávek výhodnější. S problémovými klienty jsme v kontaktu, máme o jejich situaci přehled,“ zdůrazňuje Málková.

Naučit je hospodařit

I prodavačky v obchodě vědí, že nemohou klientům na fakturu prodat cigarety ani alkohol. Některým rodinám městský úřad ulehčuje situaci i tím, že si část peněz z dávek mohou vybrat v obchodě ve zboží, za zbytek město platí jejich dětem obědy ve školní jídelně.

Například město Chotěboř zatím nebude sociálně nepřizpůsobivým klientům místo peněz rozdávat poukázky na zboží.

„Klienti dostávají peníze v hotovosti. Není to zas tak vysoký obnos, aby peníze mohli nějak výrazně zneužívat,“ míní vedoucí sociálního odboru města Chotěboř Jaroslava Doležálková. Podle jejího názoru ani poukázky na zboží nejsou samospasitelné. Vynalézavci je mohou s někým vyměnit za hotové peníze. Původní záměr, zabránit, aby klient peníze od úřadu neutratil třeba za alkohol, se tím vytratí.

Podobný názor má i sociální pracovnice Aneta Ouřadová, která navštěvuje domácnosti takových klientů přímo v terénu. Nejpočetnější komunita sociálně nepřizpůsobivých žije v chotěbořské Dlouhé a Severní ulici.

„Největší problém pro ty rodiny je, že neumějí hospodařit. Peníze na domácnost rychle utratí a pak se zadlužují,“ povzdychne si Ouřadová. Poukázky na zboží by podle jejího názoru možná situaci rodin zlepšily, ale jen částečně. „Daleko lepší systém by byl, naučit problémové klienty hospodařit a zacházet s penězi. I poukázky na zboží se dají zneužít,“ tvrdí sociální pracovnice.