„Víte, kolik tady projede přes den kamionů? Právě nedávno jsem to počítal, během deseti minut jich bylo patnáct!“ říká rozzlobeně.

„Zřejmě chtějí ušetřit pár kilometrů, tak to od Humpolce otočí přes Havlíčkův Brod,“ přemýšlí nad možným důvodem narůstající hlučnosti ve zmíněné ulici.

Podle jeho slov je Humpolecká ulicí především starších obyvatel. A ti rozhodně nejsou nadšeni ani železnicí, která jim znepříjemňuje život zase z druhé strany.

„Musím ale říct, že vlaky jsou teď mnohem tišší,“ podotýká pan Jaroslav. „Koleje totiž opravují, jsou odpružené, takže už to tak nevadí. Vlaky v současnosti jen jemně šustí,“ vysvětluje s úsměvem.

Podle několika dalších obyvatel se však Humpolecká ulice i kvůli nadměrné zátěži, kterou způsobují kamiony, rozpadá. Navíc tam prý automobily jezdí dost rychle vzhledem k tomu, že je to v podstatě rovinka.

Řešení zatím neexistuje

„Nevím, jestli to byly právě hlukové mapy umístěné na internetu, na základě kterých se o problematiku hluku a vibrací začala více zajímat veřejnost,“ říká místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek.

Nepopírá, že hlavně v posledních dnech zaznamenali na radnici několik stížností z řad občanů, zástupců bytových družstev. „V případě hlukové zátěže na brodských komunikacích nevidím cestu k výraznému zlepšení,“ zní pesimistická předpověď místostarosty. „Můžeme se jako město připojit ke stížnostem a směrovat je k vlastníkům komunikací, což je kraj a stát,“ nabízí možnou variantu.

Chápe i obyvatele Humpolecké ulice. „Nedávno mi přinesli petici, kde si stěžovali, že z jedné strany jim hlučí auta a z druhé těžké nákladní vlaky, které dokážou rozvibrovat okna i domy. Ale nedokážeme jim pomoci,“ přiznává místostarosta Honzárek.

Osobně prý dokonce telefonoval na krajský úřad, ale ten podle svých slov nemá dostatek financí na protihluková opatření.

Zlepšení za miliony

Místostarosta Honzárek podotýká, že horký brambor v podobě vysoké hlučnosti v ulicích Lidická, Humpolecká a Masarykova leží na talíři státu už od začátku.

„Ten silnici v šedesátých letech naprojektoval vedle největších sídlišť ve městě. Stát je ten, kdo tu komunikaci v současnosti vlastní, vybírá silniční a dálniční daň. Je to stát, kdo by měl navrhnout zlepšení,“ je přesvědčený místostarosta.

Dodává, že radnice z městských prostředků tento problém řešit nedokáže. „Protihluková opatření by stála řádově desetimiliony,“ doplňuje.

INFOGRAFIKA

(kliknutím zvětšíte)

reportéři Deníku