„Je to tak. V této chvíli už víme, že od státu dostaneme něco přes 19 milionů korun,“ potvrdil Deníku místostarosta města Libor Honzárek. Celkové náklady by se měly vyšplhat na 25 milionů, šest milionů tedy radnice doplatí z vlastní kasy.

„Jsem ráda, že se v této věci začne konečně něco dít. Hlavně kvůli dětem, které chodí do školy Wolkerova, a maminkám, které již nebudou muset trnout strachem,“ vzkázala Deníku Petra Chmelíčková, maminka třináctiletého hošíka, který právě na Masarykově ulici přišel před dvěma lety o život.

Chlapec cestou do nedaleké základní školy přecházel přes přechod na zelenou, když jeho život vyhasl pod koly rychle jedoucí Avie. Té v kritickém okamžiku selhaly brzdy. Řidič nebyl nijak potrestán.

Práce začnou v létě

„Je to perfektní zpráva, opravdu jste mě potěšili!“ s nadšením zareagoval na úplně čerstvou novinku o dotaci také Jaroslav Pejchal, autor petice za bezpečnější Masarykovu ulici a strýc tragicky zesnulého školáka.

„Jsem přesvědčený, že i medializace případu v Havlíčkobrodském deníku má zásluhu na tom, že žádost od města uspěla,“ podotkl Pejchal. Jedním dechem zároveň dodal, že je to pro něj určitým způsobem satisfakce za dva roky čekání. Vážně mluvit o podchodu se totiž začalo až na konci dubna 2006, kdy se stala zmíněná tragédie.

Podchod by měli vybudovat přesně v místě, kde třináctiletý školák přišel o život. Místo radnice vybírala pečlivě, z jedné strany je totiž velké sídliště a z druhé základní škola.

V této chvíli probíhají přípravy na zahájení výběrového řízení na dodavatele stavby. „Věříme, že pokud vše půjde dobře, tak práce na podchodu by mohly začít uprostřed, nebo koncem prázdnin,“ uvedl místostarosta Honzárek. Podmínkou dotace totiž je, aby se peníze investovaly do konce roku. Obyvatelé Brodu by tak nový a bezpečný podchod mohli dostat jako vánoční dárek.

Místostarosta naznačil, že realizace podchodu možná opět otevře otázku instalace kamer, které by na Masarykově ulici měřily rychlost.

Proč město žádalo o peníze?
Mezi občany Havlíčkova Brodu se občas vyskytly otázky, proč realizace podchodu trvala tak dlouho. Radnice podle jejich slov prý
na dotaci odkázaná není. Poukazují hlavně na příliv peněz
do městské kasy z prodeje bytů nebo z odprodeje majetku po armádě. Místostarosta Libor Honzárek vysvětlil: „Pravidlem je, že resort, který peníze vydělal, jej také použije. Z kasáren jsme sice získali téměř 150 milionů, ale ty se budou postupně investovat
do dalších prací v areálu po armádě. K tomu je potřeba dodělat celou řadu podpůrných projektů, například musíme vyřešit dopravní situaci. Není tedy jednoduché najít kapitolu, ze které těch 20 milionů vzít. Státní dotace je proto nejlepší řešení.“

Proč podchod? Je pohodlnější
Vysoká frekvence automobilů, rovná silnice, která svádí jet rychleji než čtyřicítkou, několik smrtelných dopravních nehod, kde obětí byl chodec – to je smutná bilance Masarykovy ulice v Havlíčkově Brodě.

Poslední kapkou byla smrt teprve třináctiletého školáka, jehož život skončil pod koly avie před dvěma lety.

Havlíčkobrodská radnice od té doby zrealizovala na zmíněné ulici několik bezpečnostních opatření, jejíchž vrcholem má být letošní stavba podchodu.
Ostrůvek, výraznější značení na přechodu, zúžení dvou pruhů do jednoho – to je výsledek aktivit, které mají přinést větší bezpečnost pro chodce.
Podchod, nebo nadchod? I to byla otázka, kterou radnice musela rozseknout.

„Ze studií nám jednoznačně vyšlo, že lepší variantou je podchod,“ vysvětluje místostarosta Libor Honzárek. Pro chodce – starší nebo mladší – je jednoznačně pohodlnější.
„Vyjít po schodech po rampě není pro mnohé tak jednoduché, navíc, když by pak mohli na druhou stranu přebíhat někde načerno. Podchod je sice finančně náročnější, ale rozhodně lepší varianta,“ dodává.