VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jirák: Alkohol a drogy? Budeme nekompromisní

Havlíčkův Brod - Nadporučík David Jirák převzal havlíčkobrodský dopravní inspektorát teprve nedávno. Patří mezi mladé a perspektivní policisty, kteří mají jasnou představu o tom, jak by dopravní policie měla veřejnosti sloužit.

3.9.2008 2
SDÍLEJ:

David Jirák patří mezi odpůrce stošedesátikilometrové rychlosti na českých a moravských dálnicích. Je pro řidičáky na zkoušku a posvítit si chce hlavně na ty šoféry, kteří usednou za volant pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Foto: DENÍK/Jaromír Kulhánek

Povězte, jaký jste v civilu řidič?
Vycházím z toho, že nejsem na silnici sám. Snažím se maximálně předvídat. Upřímně. Řidičům, které v autě potkávám, míjím nebo předjíždím, mnoho nedůvěřuji. Vždycky jezdím podle předpisů. S jistou mírou nadsázky bych řekl, že mi stavovská čest nedovolí úmyslně je porušovat. A pak, technický stav většiny našich silnic daným rychlostním limitům zcela odpovídá.

Zmínil jste rychlost. Myslíte si, že by stošedesátka českým a moravským dálnicím slušela?
Rozhodně ne. Už teď řidiči stošedesátkou po dálnicích jezdí. Kdyby byla povolená, jezdili by sto devadesát. Stávající povolená rychlost je podle mého názoru optimální. I z hlediska nedobrého stavu většiny našich dálnic.

Jaké vlastnosti by měl mít dobrý dopravní policista? Máte je? A vaši muži?
Policista obecně, nejen dopravní služby, musí jednat dle zákonných předpisů, na druhé straně určité věci musí posoudit i s jistou dávkou lidského přístupu a myslím, že při optimálním skloubení těchto složek je dosaženo požadovaného efektu. Já se snažím takto jednat a stejně tak působím i na kolegy a jejich činnost usměrňuji. Vzhledem k tomu, že mám na oddělení bezproblémové policisty, není to příliš často. Tam, kde je to možné, se snažím problém řešit formou konzultace než přímým rozkazem.

Jak řešíte krizové situace, které přináší vaše profese?
V krizových situacích se snažím zachovat chladnou hlavu a určitý odstup od věci, nepodléhat emocím. Samozřejmě při dopravních nehodách jezdím jako vedoucí na místo každé nehody s úmrtím. Jsem svědkem různých scén, ale tyto věci mě nijak osobně nezasahují a spíše se snažím vyhodnotit situaci, abychom jí mohli určitým způsobem příště zabránit.

Co dělal váš předchůdce Václav Pejcha profesně jinak než vy?
Václav Pejcha byl velkou osobností brodské policie a pro mě je ctí, že mohu pokračovat v práci na jeho místě. Co dělám jinak než on, musí posoudit moji kolegové a také moji nadřízení. Na tuto otázku by vám asi měli odpovědět oni.

V čele dopravky nejste dlouho. Přemýšlel jste o prioritách vaší práce?
Samozřejmě. Bez toho bych tuto práci nemohl dělat. Byl bych rád, kdyby se nám podařilo snížit počet dopravních nehod, při kterých umírají lidé. Chceme také nekompromisně a nemilosrdně potírat řidiče, kteří jezdí pod vlivem alkoholu a návykových látek. To je velmi nebezpečný nešvar, který se obecně mezi našimi řidiči rozrůstá. Opilí řidiči zavinili na Havlíčkobrodsku k letošnímu 18. srpnu už šedesát dopravních nehod. Loni to bylo, porovnáme-li stejné období, jen čtyřicet pět. A to se rozhodně musí změnit! Takový trend nelze tolerovat!

Smrt na českých silnicích bohužel už nikoho nepřekvapí. Jak je na tom Havlíčkobrodsko?
Napoví opět statistika a meziroční srovnání k datu 18. srpna. Od prvního ledna letošního roku nám na silnicích zemřelo šest lidí. Z toho dva motorkáři. Loni v průběhu stejného období řešila havlíčkobrodská dopravní policie sedm smrtelných havárií. Motorkáři zemřeli tři. Celkem jsme letos, tedy opět k datu 18. srpna, evidovali sedm set osmdesát čtyři dopravní nehody. Loni devět set dvacet osm. Může se zdát, že letošní rok se u nás statisticky vyvíjí příznivěji. Ale to nemusí být pravda. Stačí jeden černý víkend.

Často se v souvislosti s nehodovostí hovoří o mladých a nezkušených šoférech. Pomohou řidičáky na zkoušku?
Považuji to za dobrý nápad. Mladí by si tu šoféřinu měli opravdu nejprve vyzkoušet a osahat. Přimlouval bych se za to, aby řidičské průkazy dostali na zkoušku i ti řidiči, kterým bylo oprávnění odebráno v souvislosti s alkoholem nebo návykovými látkami.

Cesta k optimalizaci stavu nehodovosti u nás bude asi dlouhá a trnitá…
Bude, ale dopravní policie se na ní musí společně s řidičskou veřejností vydat. Prevence, reklamní kampaň s odstrašujícími případy, vysvětlování, sankce, bezpečnostní akce, zvýšená hlídková činnost. To všechno musí jít ruku v ruce. Jednou se to prostě musí podařit.

Máte na to vůbec lidi?
V červnu letošního roku, kdy jsem přebíral havlíčkobrodský dopravní inspektorát, odešlo s bývalým šéfem pět policistů a jedna administrativní síla. To byl vskutku těžký okamžik. Panovala tu napjatá atmosféra. Vedení nicméně zareagovalo promptně a početní stavy rychle doplnilo. Teď je nás čtyřiadvacet a jedno místo bude obsazeno ještě v listopadu. Skupinu dopravních nehod tvoří dvanáct policistů. Skupinu dohledu nad silničním provozem pak dalších devět. V terénu se vždy pohybuje jedno auto ze skupiny dopravních nehod s dvoučlennou posádkou. Další jedno nebo dvě auta z útvaru hlídek dohledu je pak v plnění služebních povinností na silnicích doplňují.

Je to dostačující?
Musíme vycházet ze systematizovaně stanovených tabulkových míst pro náš útvar. Samozřejmě, čím více jednotek bychom měli k dispozici, tím by to bylo lepší.

Kterou silnici nebo úsek na Havlíčkobrodsku považujete za nejnebezpečnější?
Možná vás to překvapí, ale nejnebezpečnější jsou vždycky ty nejpřehlednější úseky silnic. Ty totiž řidiče nejvíce svádí k rychlé jízdě a k předjíždění. Tam nejčastěji neodhadnou rychlost protijedoucího vozidla. Tam nejčastěji nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Obě naše jedničky, tedy silnice číslo třicet čtyři a třicet osm, považuji za opravdu nebezpečné. Zapomenout samozřejmě nesmím na Havlíčkův Brod a další větší města.

Policie ke každé nehodě
Diskutovaný návrh, aby policie nevyjížděla k dopravním nehodám se škodou do sto tisíc korun se Davidu Jirákovi nezamlouvá. „Policie by měla být u každé nehody. Musí přece vyloučit přítomnost alkoholu nebo jiných návykových látek u účastníků havárie,“ říká Jirák. „A vyloučí-li ji a bude jasné, že účastníci nehody se navzájem dohodnou, teprve pak by policie měla místo nehody opustit.“

Jaromír Kulhánek

3.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Zloděj si do firmy došel pro nářadí

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

Bouřka a silný vítr vyvracely stromy a komplikovaly dopravu

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Jihlava – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Hospodští v Havlíčkově Brodě nereagují na nabídku malých pivovarů

Havlíčkův Brod – Majitelé hospod na Havlíčkobrodsku prozatím nevyužívají rozmanitých možností, které jim nedávná pivní revoluce nabídla. Nová generace pivařů začíná naplňovat hospody, ale lokální hospodští na moderní vlnu dosud nezareagovali a nabídka piv na pípách zůstává stejná.

Poškozenou vázu v muzeu nahradila kopie světelského kamenosochaře

Lipnice nad Sázavou – V kamenosochařském středisku v Lipnici nad Sázavou vznikla kopie vázy z 18. století, která teď tvoří jednu z dominant novoměstského zámku. Věrnou kopii pískovcové vázy vytvořil student světelské akademie Nicolas Vrána v rámci své maturitní práce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení