Zástupce dodavatelské firmy Milan Hyliš o změnách prozradil více.

Co přesně se na trati změnilo?
Vizuálně i prakticky došlo k obrovskému zlepšení technického stavu celého kolejiště obou traťových kolejí Havlíčkův Brod – Okrouhlice. Investiční náklady se přitom vyšplhaly na jedno sto tisíc korun. Díky tomu byla odstraněna nadměrná hluková zátěž, na kterou si od roku 2002 písemně stěžovala řada občanů jak Českým drahám, tak státní správě, především okresní hygieně.

Jak jste úpravy dosáhli?
Peníze nám poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a investorem byla Správa železniční dopravní cesty. Žádali jsme o spolufinancování z prostředků Evropské unie a nyní po realizaci mohu říct, že bylo proplaceno 100 procent přislíbené částky, konkrétně více než 72 milionů korun.

A jakým způsobem jste provedli odhlučnění?
Šlo o kompletní výměnu kolejových polí, odbagrování železničního spodku, odvodnění, opravy mostků, propustek a dalších objektů na trati Havlíčkův Brod – Okrouhlice. V úseku, kde byla hluková zátěž v obytné zástavbě, se použilo unikátní metody, která se v Česku dosud nevyužila. Nešlo tu totiž instalovat tradiční protihlukové stěny nebo vyměnit okna za plastová.

O co tedy šlo?
V hlukově nejzatíženějším úseku se instalovaly podpražcové podložky, takže celé štěrkové lože je odpružené. Také kolejnice byly na pražce upevněny pružně, což je další tlumící segment. Kolejnice na celé trase Havlíčkův Brod – Okrouhlice je také posvařovaná speciální technologií, aby se tu snížila hluková zátěž. Dále byly koleje přebroušeny speciální bruskou, která odstranila vlnkovatost kolejí jako dalšího zdroje hluku. A v poslední řadě byly na boky kolejnic instalovány z obou stran tak zvané bočnice z tvrzené gumy.

(han)