První učebna dýchala tajemnem a žáci se převtělili v novodobé sudičky a mágy. Děti, které zajímala jejich znamení, a co je čeká, dostaly indicie, podle kterých hledaly informace na internetu. Jednoduché to ale, jak už to tak v magii bývá, neměly ani náhodou, vše bylo totiž psáno anglickým jazykem.

„Je to super! Můžete si zjistit svoje čínské a měsíční znamení, jaká se k vám hodí barva, zvíře a povolání. Baví mě to,“ říká nadšeně třináctiletá Pavla Sedláková z Pavlova.

Výrobky z parafinu i těsta

Barevností učaruje učebna výtvarné výchovy proměnivši se ve výrobnu svící. „Parafin v běžných hodinách moc nepoužíváme, je to složité, přestože krásné. Teď jsme alespoň dětem umožnili vyrobit si vlastní svíčky,“ říká jedna z kantorek Jaroslava Příhodová.

Žáci si dávají opravdu záležet nejen na barvách, ale i tvarech – vznikají nejrůznější hvězdičky, jehlany, ale i klasické válce. Fantazii, které mají malí výrobci dostatek, se meze nekladou.

Teplo a vůně štrůdlu od babičky. Přesně ta uhodila do nosu hned u vchodu do školní kuchyňky, kde se obvykle učí dívky vaření a vedení domácnosti. Tentokrát ale stáli u plotny zástupci mužského pohlaví.

„Vaříme tady vanilkové rohlíčky, plněné jablky a rozinkami, jde to dobře,“ objasňuje nádhernou vůni Filip Rajdl z Ledče nad Sázavou. „Je to piplačka, ale baví nás to, mohli bychom takovou výměnu dělat častěji,“ míní Filip Šimůnek z Koutů.

Voňavou místnost vystřídají bílé pláště a strohé vědecké vybavení – mikroskopy, sklíčka, pinzety a zkoumané předměty. Pod čočkami objevují malí vědci i ty nejmenší detaily nejrůznějších věcí – od býčího spermatu až po peří či mouchy.

Kleopatra byla ošklivá

Průlet napříč celými dějinami si vyzkouší Detektivové v historii. V brzké době už znají odpovědi například na otázky typu: Proč a jak zemřela Kleopatra? Měl svatý Václav syna?

Děti si také mohly vyzkoušet, jak se nosila svatováclavská drátěná košile nebo tíhu přilby a meče. Zapálený kapesník, který neshoří, sopka na stole, výbuch vodíku, oheň bez zápalek. To je náplň světa pokusů, které provádí učitelky chemie. A že je na co se dívat. Při jiskřící sopce a zapáleném kapesníku, který je pořád celý, zní třídou jen: „Tý jo, viděl jsi to?“ „To je hustý!“

O hru a netradiční pojetí šlo i v dalších předmětech – zábavné matematice, Zeměpisné rallye nebo Přesvědčí vás reklama? A málokdy se stává, že by se žáci celou přestávku bavili jen o škole.

Ředitel ledečské školy: Projektů je dostatek

„Hrátky s rozvrhem letos děláme poprvé, ale mají dobře našlápnuto,“ říká ředitel ZŠ v Ledči nad Sázavou Jaroslav Kosprd. „Jde o to, že dětem bylo nabídnuto jedenáct předmětů, každý si vybral čtyři, podle toho, co ho nejvíc zajímá. Jde o to poskytnout dětem širší záběr v předmětech, v nichž to v běžné hodině z časových důvodů nejde,“ dodává s tím, že v podobných projektech není škola žádným nováčkem.

„Loni jsme kvůli rozvoji jazykové vybavenosti rozdělili školu na část anglickou a německou. Děti zde měly úřady, obchody, celnice – vše v jazyce, který si zvolily.“

V předchozích letech pak žáci i kantoři prožívali indiánské dny nebo putovali křížem krážem Řeckem. „Každý rok podnikneme zhruba dva projekty. Je to nejen osvěžení výuky, ale sbližují se tím i kantoři a děti, což je velmi důležité,“ míní Kosprd.

V současné době patří základní škola k dalším dvaceti na Vysočině, která se zapojila do vzdělávání pro konkurenceschopnost podporovaného Evropskými strukturálními fondy s projektem Arboretum – škola v přírodě.

Andrea Bartůňková