I tak vypadají některé úseky havlíčkobrodského okresu a jejich přejezd připomíná horor.

„No, hrozné je to třeba ve Svatém Kříži a také na Vysočanech, směrem na Termesivy. Vždycky mám skoro strach tamtudy jet,“ říká Rostislav Pibil z Havlíčkova Brodu.

„Šílený je to u Žižkova Pole. Tam je to katastrofa! Jezdila jsem tudy každý den do práce, když proti mně něco jelo, musela jsem uhnout málem do příkopu! Měli by to pokácet,“ rozčiluje se Šárka Nováková z okolí Ždírce nad Doubravou.

Nebezpečné kořeny v krajnici i aleje

Vedoucí výroby Krajské správy a údržby silnic pro Havlíčkobrodsko Václav Dipold dává oběma řidičům za pravdu. „Hodně nebezpečné jsou zarostlé kořeny v krajnici, které tam tvoří hrboly. Třeba u Žižkova Pole, tam je to hodně špatné, nebo mezi Havlíčkovým Brodem a Termesivy,“ objasňuje situaci Dipold.

Výjimkou ale nejsou ani aleje, které brání výhledu, a řidiči si připadají mezi hustě rostoucími stromy jako v kleštích. V případě ohrožení nemají kam uhnout.

„Nebezpečné aleje, kde řidiči hrozí pád suché větve či přímo stromu, jsou mezi Štoky a Šlapanovem, aleje u Krásné Hory a mezi Herálcem a Dubím na hranicích okresu,“ vyjmenovává dále Dipold.

„V evidenci máme na padesát tisíc stromů, které by bylo potřeba skácet nebo prořezat. Buď stojí blízko u krajnice a nadzvedávají vozovku nebo jsou suché a vykotlané,“ vysvětluje Dipold s tím, že sice každoročně vysází na tři stovky nových stromů, ale v žádném případě se jim nepodaří skácet všechny, které by byly potřeba.

Na nebezpečné porosty musí totiž vyrazit v období jejich vegetačního klidu, jenže to je zhruba od listopadu do konce zimy, kdy mají silničáři plné ruce práce s úpravou silnic. Kácet tak z časových důvodů nestačí.

Revize bude do konce dubna

Kvůli zvyšujícímu se počtu smrtelných nehod, způsobených nárazem do stromu, se problematikou ohrožujících dřevin zabývá i policie. „Na základě podkladů od dopravní policie probíhá v současné době revize se zaměřením na silniční vegetaci,“ uvedl havlíčkobrodský komunikační inženýr Luboš Málek.

„V ní budou otipovány nebezpečné stromy, u kterých následně doporučíme jejich likvidaci,“ dodává s tím, že revize bude u silnic první třídy dokončena v závěru března, u druhých a třetích tříd je nejzazší termín posledního dubna.