Provokativní, ale pravdivá, taková byla podle hodnocení asi stovky účastníků semináře Pravda o mléku přednáška veterináře Ivo Paulíka z Hodonína.
K občerstvení pak pořadatelé nabízeli kravské mléko z dávkovacího automatu, které produkuje soukromá farma z Prostějovska.

„Dnešní děti neví, jak chutná mléko bez všech možných úprav a chemie. My doma mléko konzumujeme ve velkém, a to, co zaznívá v přednášce Ivo Paulíka, je skutečný obraz, v jaké situaci se naše zemědělství nachází,“ konstatuje za výrobce krmiva pro hospodářská zvířata Radomír Andrýs.

Zbytečné kontroly

Podle Paulíka mají čeští zemědělci a především producenti kravského mléka těžký život. „Měli bychom si začít stěžovat na monopol dodavatelů krmiva a na protekcionismus obchodních řetězců, kam proudí ve velkém levné zboží z Polska. Zemědělce obtěžují zbytečné úřední kontroly. Kontroloři sledují nesmysly, třeba které tele stojí u které krávy, ale ke kvalitě produktů tím nepřispějí. Ve Francii něco takového nemá obdoby,“ zdůrazňuje Paulík.

Přitom české mléko a mléčné výrobky jsou podle jeho názoru kvalitní, ale generace současných dětí, živena hlavně brambůrky a kolou, nemá o zdravé výživě ani ponětí.

Podpoře zdravé výživy podle Paulíka neprospělo ani zrušení akce, kdy stát dotoval prodej mléka dodávaného do škol. A kudy z problémů ven? "Zemědělci, hlavně ti menší, by se měli zaměřit především na lokální marketink a nabízet zájemcům své produkty z kravského mléka přímo v místě, kde působí. Tím by se vyhnuli dohadování s mlékárnami a obchodními řetězci,“ vysvětluje Paulík s tím, že pořádající firma Fides se rozhodla začít české kravské mléko a jeho produkty i mediálně propagovat. Například i formou přednášek a seminářů, jako byl ten v Chotěboři, nebo plakátů, zvaním škol na exkurze do zemědělských farem a třeba i letáků v čekárnách dětských lékařů.

Není všechno bio, co se tak tváří
„Obchodní řetězce nejenom zemědělcům určují, kdo a za kolik u nich může prodávat, ale snaží se přilákat zákazníky na takzvané bio výrobky, které nemusejí mít s bio kvalitou nic společného. Znám konkrétní případ obchodníka, který kupoval v Polsku levná nekvalitní kuřata, balil je do bio obalů a prodával za 300 korun kus.“
Ivo Paulík, Fides Agro