VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Secký: Příčinou nehody byla zřejmě chyba řidiče

Havlíčkův Brod /AKTUALIZOVÁNO/ - Černá série automobilových závodů pokračuje. Pětačtyřicetiletý Karel Švec z Havlíčkova Brodu nepřežil náraz svého soutěžního vozu Mitsubishi Lancer EVO IX do stromu nedaleko Okrouhličky během amatérské Rallye Posázaví.

1.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv webu RallyeTV

Jeho spolujezdec Vlastimil Hladík utrpěl těžká zranění a je hospitalizován.

Ředitel závodu Zdeněk Secký je celou událostí otřesen. Karel Švec patřil mezi jeho blízké přátele.

Měl Karel Švec šanci náraz přežít?
Bohužel ne. Lékař mi potvrdil, že byl na místě mrtev.

Kdy a kde k té nešťastné události došlo?
Posádka s číslem sedm vyjela na trať rychlostní zkoušky v 11:35. Neujela ani tři kilometry. Stalo se to jen pár minut po startu. Vůz havaroval na rovném a rychlém úseku mezi obcemi Okrouhlička a Suchá. V místě, kde byl retardér.

Kdo tu nehodu viděl?
Pouze pořadatel. Nikdo z diváků tam nebyl.

Za jak dlouho tam byli záchranáři?
Prakticky okamžitě.

Posádky, které jely před dvojicí Švec-Hladík, projely inkriminovaným úsekem bez problémů?
Ano. Retardér měl rychlost vozů zpomalit na sto dvacet sto třicet kilometrů v hodině. Pokud vím, všechny vozy v tom úseku zpomalovaly. Jen mitsubishi Karla Švece tam nepochopitelně zrychlilo.

Ví se, jakou rychlostí v tom okamžiku jel?
Byly by to spekulace. Rozhodně ale víc než sto třicet. Nevím, jestli se tachometr zasekl na nějaké rychlosti. Vozidlo prohlížejí specialisté Policie ČR.

Příčina nehody?
Odpověď v tuto chvíli neznám. Domnívám se ale, že z devětadevadesáti procent to byla chyba řidiče. Ve hře ale může být i technická závada, roli mohl sehrát i aktuální zdravotní stav, posoudit bude nutné i práci spolujezdce. Ale jak říkám, šetření nebylo skončeno. Jsou to jen mé domněnky.

Jaký byl Karel Švec řidič? Havaroval už někdy při soutěži?
Patřil mezi ty nejzkušenější. Jezdíval rallye pouze na Vysočině. Trať znal velmi dobře. V loňském ročníku Rallye Posázaví skončil třetí. Mimochodem, tím úsekem se loni jelo také. Kolizi měl s vozem jen jednou. Prorazil při ní dřevěný plot. V soutěži ale pokračoval dál. Ale to se ani o kolizi hovořit nedá.

V sobotu bylo mizerné počasí. Neuvažovali jste o posunutí startu?
Ne. Rallye se jede za každých podmínek. A ty byly navíc stejné jako při pátečním tréninku. Kromě toho jsem letošní dvanáctý ročník vyhlásil jako tzv. mokrý závod. Všechny týmy přezouvaly pneumatiky. Pokud by došlo v průběhu závodu k výrazné změně počasí, potom se někdy stává, že rychlostní zkouška může být zrušena a jezdci by pak pokračovali až po přezutí na odpovídající pneumatiky.

Patřil úsek Okrouhlička - Suchá mezi ty nejnebezpečnější?
Ne. Starosti nám spíš dělala druhá rychlostní zkouška u Věže. Tam se jezdí po úzkých silnicích, projíždí se ostrými zatáčkami. Jízda tam vyžaduje maximální soustředění posádky.

Byl vůz Karla Švece v pořádku? Už před závodem?
Paradoxně patřil mezi ty nejlepší vozy, které měly letošní Rallye Posázaví absolvovat. Byl v pořádku. Bez problémů prošel technickou přejímkou.

Jak jste se na závod připravovali?
Z hlediska pořadatele nebylo nic zanedbáno. Vzhledem k událostem na Valašské rallye jsme přijali řadu opatření k zajištění bezpečnosti diváků, ale i řidičů. Ti se měli možnost opakovaně s tratí seznámit, na každém tištěném materiálu byl apel na to, aby zbytečně neriskovali. To jsem mimo jiné zdůraznil i při rozpravě s jezdci, kterou jsem s nimi měl jako ředitel závodu hodinu před startem. Pokaždé jim při této příležitosti, a letošek nebyl výjimkou, připomínám, že na každého z nich někdo doma čeká, tak aby zbytečně neriskovali.

Hned po neštěstí jste závod ukončili. Jak na to závodní posádky reagovaly?
Všichni se shodli na tom, že za těchto okolností není možné v soutěži pokračovat.

Jak vidíte budoucnost rallye na Vysočině?
Je to všechno strašně čerstvé a bolavé. Chodí mi esemesky, e-maily. Jejich pisatelé zdůrazňují, že pořadatelé na neštěstí žádnou vinu nenesou. Ale co a jak bude dál, to v tuhle chvíli opravdu nevím.

Byl jste už na policii?
První rozhovor jsem s vyšetřovateli vedl přímo na závodech. Očekávám, že budu pozván k další schůzce.

Zažil jste už někdy smrtelný úraz na podniku, který jste jako ředitel vedl?
Ano. Stalo se to před několika lety ve Světlé nad Sázavou.

Podepíše se taková skutečnost na renomé soutěže?
Určitě ano. Každý smrtelný úraz vrhá stín na celou soutěž. A nejen na ni. Na všechny rallye.

Chtěl byste ještě něco dodat?
Karel Švec byl zkušený pilot a při startech Rallye Posázaví a Rallye Světlá byl spolu se spolujezdcem Vlastimilem Hladíkem známou a sledovanou posádkou. Bylo málo závodů, ve kterých by tato posádka nestála na stupních vítězů. Smrt kamaráda Karla je pro mě velikou ztrátou, kterou ani já, ani nikdo z blízkých nečekal. I když se mně tyto řádky píší velice těžce, cítím v tuto chvíli s celou rodinou, s příbuznými a se všemi, kteří měli, stejně jako já, Karla moc rádi. Dovolte mi, abych i touto cestou vyjádřil celé rodině a příbuzným hlubokou soustrast. Osobně jsem nepoznal upřímnějšího, férovějšího a lepšího kamaráda, než byl Karel.
Čest jeho památce.

Smrtelné nehody na automobilových závodech v ČR:

Květen 1998 - Na Rallye Český Krumlov zemřel spolujezdec Stanislava Chovance Petr Šafár, který si po nárazu jejich fordu do stromu zlomil vaz.

Duben 1999 - Při liberecké rallye zahynul devatenáctiletý Vlastimil Kalina, který navigoval první závod v životě. Také v tomto případě narazil vůz v plné rychlosti do stromu.

Červenec 2002 - Během sprintrallye v Pačejově zemřel po nárazu vozu do stromu Martin Huml, spolujezdec Petra Berdycha.

Září 2003 - Při Rallye Světlá na Havlíčkobrodsku zemřeli Ferdinand Křehlík a jeho spolujezdkyně Eva Návojská. Členové posádky Renaultu Clio nepřežili náraz do stromu ve vysoké rychlosti.

Duben 2005 - Při závodě domácího šampionátu v jednodenních soutěžích Rallye Pelhřimov zemřel jezdec Tomáš Vojtěch. Jednatřicetiletý závodník ztratil vědomí ve čtvrté rychlostní zkoušce a k životu ho nepřivedla ani rychlá lékařská pomoc. Příčinou Vojtěchova úmrtí bylo s největší pravděpodobností selhání srdce.

Říjen 2006 - Martin Vodehnal zahynul po havárii v regionální automobilové soutěži Rallye Mountfield Střela 2006 v Hluboké na Plzeňsku. Třiadvacetiletý jezdec narazil při první rychlostní zkoušce bokem vozu do betonového sloupku a soklu předzahrádky u jednoho z domů.

Srpen 2007 - Po havárii v třetí rychlostní zkoušce zlínské Barum rallye zemřel Luděk Kocman. Spolujezdec Pavla Karlíka po převozu do nemocnice podlehl následkům zranění, která utrpěl poté, co jejich vůz Opel Astra vyjel ve vysoké rychlosti ze silnice a bokem narazil do vzrostlého stromu.

Červen 2008
- V průběhu 13. rychlostní zkoušky na Horácké rallye Třebíč zahynuli Miroslav Levora a Pavla Třebínová. Posádka narazila se svou fabií do stromu poblíž Svatoslavi, oba závodníci byli na místě mrtví.

Květen 2009
- V průběhu první rychlostní zkoušky na Rallye Posázaví zahynul pětačtyřicetiletý řidič Karel Švec s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX při nárazu do stromu. Jeho spolujezdec Vlastimil Hladík byl těžce zraněn. (keš)

Autor: Jaromír Kulhánek

1.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Ilustrační foto

Petr Valdman: Domácí čistírny odpadních vod nejsou nelegální

Neznámý sprejer poničil vagon

Havlíčkův Brod - Policisté z obvodního oddělení Havlíčkův Brod pátrají po neznámém pachateli.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Do Brodu míří Legiovlak, ukáže jak cestovali legionáři

Havlíčkův Brod – Legionářské muzeum na kolejích se vrací z dvouměsíční cesty na Slovensku, aby navštívilo také Vysočinu. Od 17. do 22. října zakotví i v Havlíčkově Brodě.

Ždírec a Lučice už mohou využívat mobilní rozhlas

Havlíčkobrodsko – Od návrhu k činům. Zvýšit informovanost občanů se rozhodlo město Ždírec nad Doubravou. Zavedlo moderní službu s názvem mobilní rozhlas. První informace o mobilním rozhlasu zveřejnilo město v létě, nyní mohou zájemci tuto službu začít využívat. Stejně tak začíná provoz mobilního rozhlasu v obci Lučice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení