Vyzývala je, aby na připojeném formuláři, který rozesílala ve formátu PDF s nadpisem Data control, zkontrolovaly základní údaje o firmě. Právě ty Nizozemci slíbili auktualizovat, a to v novém tištěném evropském katalogu firem pro roky 2010 a 2011.

Na tom by asi nebylo nic zvláštního, kdyby elektronický pozdrav ze země větrných mlýnů, dřeváků a tulipánů neobsahoval i pověstného, a tudíž i velmi nebezpečného trojského koně.

„Vtip byl v tom, že nešlo o žádnou kontrolu firemních údajů, nýbrž o zcela novou a navíc i velmi draze placenou registraci v ceně 995 EUR za rok,“ upozornil počítačový specialista Jiří Nápravník ze Světlé nad Sázavou.

Nevědomky oslovili i experta

Shodou okolností byl mezi oslovenými i on. „V podmínkách, které byly na formuláři uvedeny velmi malým písmem a navíc splývaly s plochou dokumentu, se kromě jiného uvádí, že jde o novou registraci na dobu tří let. Název měny není navíc zobrazen klasickou značkou měny, tedy €, ale je rozepsán slovem EURO a teprve na dalším řádku je uvedena číslice 995, což může vést k chybné interpretaci. Zejména pak u těch lidí, kteří jsou s angličtinou takříkajíc naštíru a mají na starosti propagaci firmy,“ upozornil Nápravník a jako odstrašující příklad uvedl jednu pobočku zdravotní pojišťovny ze Světlé nad Sázavou, kde referentka na e-mail, bez vědomí nadřízeného, odpověděla.

„A měla co vysvětlovat, když pojišťovně přišla faktura na uvedenou částku,“ podotkl Nápravník s tím, že řešení je v obdobných případech jediné: „Na žádnou poštu tohoto typu nereagovat a neodpovídat na ni.“

Zvolil jediné správné řešení

Výše uvedenou nizozemskou výzvu obdržel například i Josef Nikl, majitel chotěbořského Rybářství Vysočiny. „Musím podotknout, že to nebylo poprvé. Už v minulosti se mi v poště podobné texty a žádosti objevily. Vím, že jde o neseriozní nabídky, proto je bez milosti mažu. Stejně tak jsem postupoval i v tomto případě,“ řekl Nikl.

Martin Kavka má na starosti public relations nového pivovaru v Chotěboři. „Uvedená nabídka z Nizozemska nám sice nepřišla, ale obecně jsme v přístupu k nevyžádané poště velmi obezřetní. Myslím si, že to je základ. Nedůvěřovat poště, která přichází od neznámých, nebo na první pohled podezřelých odesílatelů,“ konstatoval Kavka.

Kromě Nizozemců také Švýcaři

Varováním budiž i případ Aleny Břízové, zaměstnankyně příspěvkové organizace, jejíž název a sídlo je redakci Deníku znám. „Nebyla to pošta z Holandska, ale ze Švýcarska, na kterou jsem aktivně, protože mám na starosti propagaci, odpověděla,“ svěřila se Břízová. „Šlo také o údajnou aktualizaci dat naší organizace, následně se z ní ale vyklubala placená inzerce. Fakturu, která přišla, musel zaměstnavatel zaplatit a já jsem byla potrestána finanční spoluúčastí na úhradě. Nepomohlo mi ani pojištění odpovědnosti osob, které jsem měla uzavřené,“ upozornila Břízová.