Vedoucí posunu Václav Stejskal, výpravčí Miloslav Bouška a strojvedoucí Petr Moutelík podle žalobce zavinili srážku osobního a nákladního vlaku nedaleko stanice Ždírec nad Doubravou na Havlíčkobrodsku z 10. listopadu 2008. Při nehodě se tehdy zranilo několik lidí, z toho čtyři těžce. Celková škoda na vlacích byla vyčíslena na 2,6 milionu korun.

„Loni v květnu jsme vynesli rozsudek, ale odvolací soud ho zrušil a vrátil nám případ k novému projednání,“ vysvětlil na úvod včerejšího hlavního líčení havlíčkobrodský soudce Jan Doležal.
Václava Stejskala a Petra Moutelíka soud v prvním rozsudku uznal vinnými z obecného ohrožení z nedbalosti. Stejskal dostal podmínku na dva a půl roku, Moutelík na tři a půl roku a zákaz činnosti. Výpravčí Miloslav Bouška byl obžaloby zproštěn. To už ale neplatí a soudce musí rozhodnout znovu.

Nový posudek
„Odvolací soud navrhl, abychom znovu posoudili roli výpravčího, jestli i on nemohl mít na nehodě svůj díly viny a museli jsme nechat vypracovat nový znalecký posudek ohledně způsobené škody,“ podotkl soudce Jan Doležal.

Srážka vlaků se odehrála před stanicí ve chvíli, kdy strojvedoucí Petr Moutelík s kolegou posunovali vlak naložený dřevem z tamní pily. Bylo to v době, kdy se ke stanici blížil osobní vlak od Hlinska s patnácti cestujícími. „Nehoda se nemusela stát, kdyby si posunovači změřili délku vlaku. Ten byl dlouhý 350 metrů a strojvedoucí, který se chtěl dostat za výhybku, aby se mohl vrátit, přejel až na kolej, po které jel osobní vlak,“ upozornil soudce na selhání strojvedoucího Moutelíka, který pochybení u soudu přiznal.

Václav Stejskal byl zase odpovědný za posun a měl ho podle žalobce ukončit v čase, který mu stanovil výpravčí Miloslav Bouška. Stejskal se zase hájil tím, že mu výpravčí neřekl, kdy přesně má posun ukončit. Obhájce výpravčího Karel Baborák mu ale vyčítal, že má znát příjezdy a odjezdy vlaků a posun měl ukončit před jeho příjezdem.

Výpravčí měl podle žalobce Lukáše Vodičky odpovědnost za to, že osobní vlak bude mít volnou cestu. Obhájce ale oponoval, že jeho klient nemohl tušit, že strojvedoucí přejede s posunovaným vlakem do míst, kde neměl co dělat. Podle odvolacího soudu ale mohl Bouška tušit, že se něco děje, protože strojvedoucí Moutelík výpravčího během posunování žádal o zavření přejezdu a mohl z toho usoudit, že se děje něco neobvyklého.

Od zažehnání srážky tehdy dělilo oba strojvedoucí jen několik desítek vteřin. Souprava, kterou posunoval strojvedoucí Moutelík, zasahovala do koleje, po níž jel osobní vlak pouze asi třicet metrů. Navíc se začala souprava rozjíždět zpátky, ale strojvedoucí v osobním vlaku už nestačil zabrzdit, a to i přesto, že podle posudku jel přiměřenou rychlostí.

Soudce Jan Doležal musel včerejší hlavní líčení odročit až na konec května kvůli výslechu znalce. Je pravděpodobné, že i tentýž den vynese rozsudek. Ani ten nemusí být konečný, protože, jak obžalovaní, tak státní zástupce se mohou znovu odvolat ke Krajskému soudu v Pardubicích.