Majitelé a správci lesů jsou opět v pohotovosti. S nástupem jara se totiž do přírody vrátili čtyřkolkáři. A s nimi mnohdy bezohlednost a agresivita.

„Vysoká a v Jihlavě Antonínův Důl. To jsou lokality, ve kterých se v poslední době se stopami bezohledné jízdy čtyřkolkářů setkáváme velice často,“ konstatoval Milan Fíla, ředitel Lesního družstva ve Štokách. To hospodaří na Havlíčkobrodsku a Jihlavsku. „Řidiči čtyřkolek nerespektují žádná pravidla ani zákony. Vjíždějí do lesů, objíždějí závory a svévolně se pohybují mimo lesní cesty. Na pokyny lesní nebo myslivecké stráže většinou nereagují. Řidičů, které se strážím podaří zastavit, popřípadě i legitimovat, opravdu mnoho není,“ pokračoval Fíla.

Počty čtyřkolkářů, kteří v okolí Štoků jezdí po lesích, se zvyšuje. Podle Fíly za tím stojí dovoz levných čtyřkolek z Číny i rostoucí počet půjčoven. „Setkáváme se i s tím, že čtyřkolkáři jezdí ve skupinkách. A překvapilo nás, že je mezi nimi velký počet mužů středního a vyššího produktivního věku. Rozšířená představa, že čtyřkolky jsou doménou jen mladých, tak vzala, alespoň podle našich poznatků, za své,“ poznamenal Fíla. Na otázku, jestli zkoušeli angažovat ve věci potírání svévole čtyřkolkářů policii, odpověděl upřímně, že ne. „V tomto směru jsem velký pesimista. A to i vzhledem ke stavu, v jakém česká policie, zejména po stránce ekonomické, v současné době je,“ připustil Fíla.

Povinná registrace
Situace se ale podle něho řešit dá. Legislativou, osvětou, ale také nákupem pozemků. „Považuji za nutné, aby všechny čtyřkolky podléhaly povinné registraci a musely být opatřeny registračními značkami. Anonymita musí zmizet. Dále je nezbytné, aby legislativci přesně vymezili i pojem lesní cesta,“ řekl Fíla.

„Svou roli musí sehrát také výchova a vzdělávání. Zapomenout nesmíme ani na možné nákupy pozemků majiteli čtyřkolek. V klidu si mohou přece jezdit po svém,“ dodal Fíla.

Právě touto cestou se vydal například Milan Janáček, majitel hotelu Sázava na žďársko-brodském pomezí.
„Všechny čtyřkolky, které zájemcům půjčujeme, jsou opatřené registračními značkami. Kromě toho máme i vlastní trať,“ řekl Janáček.

Někteří majitelé své čtyřkolky skutečně zaregistrovány mají. Záleží na tom, jak je na příslušném úřadě přihlásí.
„Pokud čtyřkolku označí jako pracovní stroj, dostanou registrační značku a řidiči s ní mohou jezdit i po silnicích. Samozřejmě s příslušně omezenou rychlostí,“ vysvětlil vedoucí havlíčkobrodského dopravního inspektorátu David Hospodka. „Čtyřkolku mohou zaregistrovat i jako motocykl. V tom případě ale musejí kromě odpovídajícího řidičského oprávnění používat i helmu. V případě, že majitel čtyřkolku nezaregistruje, registrační značku nedostane a řidič se strojem nesmí, pod zákonnou sankcí, jezdit po pozemních komunikacích,“ uvedl Hospodka.

Ladislav Záruba, redaktor Českých motocyklových novin, chápe stanoviska lesníků, myslivců, ale i čtyřkolkářů a jezdců na jednostopých terénních strojích.

Chybí zázemí
„Mezi deseti majiteli čtyřkolek se vždycky najdou dva raplové, kteří nerespektují žádná pravidla. Nechtějí se nikomu a ničemu podřizovat. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že čtyřkolkáři u nás nemají prakticky žádné podmínky,“ připomněl Záruba. „Každoročně se počet prodaných čtyřkolek u nás zvýší o zhruba pětadvacet procent. Za každou čtyřkolku inkasuje stát clo a daň z přidané hodnoty. A to rozhodně nejsou malé peníze, vezmeme-li v úvahu, že některé stroje stojí i hodně přes sto tisíc korun. A zpátky nedává čtyřkolkářům nic. Nemají zázemí, tratě, prostory. I proto možná jezdí i tam, kde nemají,“ uzavřel Záruba.