Železniční trať mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou bude na Vysočině první, na kterou už letos v létě České dráhy (ČD) zkušebně nasadí moderní motorový vlak firmy Stadler značky Regio Shuttle RS 1. Včera to na výstavě Železnice na Vysočině v Havlíčkově Brodě řekla Lenka Horáková, ředitelka krajského centra osobní dopravy ČD.

„Tato trať byla zvolena záměrně. Je totiž dvoukolejná a v případě jakýchkoliv problémů s provozem tohoto nového vlaku by tak nedošlo k zablokování dopravy,“ vysvětlila Horáková a dodala, že do konce roku 2012 bude na Vysočině jezdit sedmnáct takových vlaků. Spolu s nimi, od ledna 2013, i dalších deset souprav Reginova a dvanáct repasovaných patrových vozů, které cestující na Vysočině už dobře znají. Staré regionální vlaky řady 810 by z kolejí měly definitivně zmizet. Sloužit už budou jen jako záložní, a to v případě potřeby.

Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele ČD, uvedl, že modernizace vozového parku ČD na Vysočině, umožnily i dotace z Regionálního operačního programu Evropské unie.

Kraje budou spolupracovat
„Ta čtyřiceti procenty dotuje nákup nových vlaků,“ sdělil Blažek a připomněl důležitou podmínku. „Nové vlaky musí jezdit po tratích Vysočiny, pouze částečně mohou zajíždět i na území sousedních krajů,“ zdůraznil Blažek.

Náměstek hejtmana kraje Vysočina, Libor Joukl, v této souvislosti uvedl, že cestující proto možná budou muset v některých stanicích přesedat. Mohlo by se tak stát například v Třebíči.

„Rýsuje se ale dohoda s Pardubickým krajem. Na základě ní by mezi Vysočinou a Pardubickým krajem mohly výměnou jezdit stejné počty nových vlaků,“ poznamenal Joukl. Díky tomu by cestující byli ušetřeni zbytečných přestupů. Spolupracovat hodlá v tomto směru s Vysočinou i Jihomoravský kraj.

Mluvčí ČD Kateřina Šubová uvedla, že kromě modernizace kolejových vozidel a souprav, investují dráhy na Vysočině významné finanční prostředky do rekonstrukcí nádražních budov.

 „V současné době opravujeme nákladem 44 milionů korun halu ve Žďáře nad Sázavou a před třemi týdny jsme zahájili rekonstrukci nádraží v Novém Městě na Moravě. Jednotlivými etapami rekonstrukce prochází i nádraží v Havlíčkově Brodě,“ vyjmenovala Šubová a vyzdvihla spolupráci ČD s městskými samosprávami. Ta brodská například uvolnila ze svého rozpočtu více než 800 tisíc korun na opravu toalet ve vstupní hale nádraží.