Podle ochránců přírody se ale nic nezákonného neděje. Důvodem, proč se stromy začaly kácet, je plánovaná rekonstrukce silnice.
„Akce, při které bylo a bude pokácena více než stovka stromů, pobouřila většinu občanů okolních obcí. Dalo by se pochopit, že jsou odstraněny suché a poškozené stromy, ale proč musela být pokácena celá krásná alej, to už se pochopit nedá. Tím spíš, že kácení má pokračovat až na Vojnův Městec," stěžuje si například Eliška Losenická.
„Mnohokrát se mluvilo o tom, že stromořadí podél silnic bude vykáceno jenom po pečlivé úvaze, ale teď doporučujeme podívat se na spoušť, která vznikla.
Ten, kdo to povolil, bude tvrdit, že všechny stromy byly špatné, ale chtěli bychom vidět posudky na zdravotní stav některých stromů. Mnoho stromů bylo úplně zdravých, a mohly ještě mnoho let žít. Je to neskutečná surovost," přidávají se další stěžovatelé.
Podle Městského úřadu ve Ždírci nad Doubravou připravuje Ředitelství silnic a dálnic ČR Jihlava (ŘSD) na letošní rok rekonstrukci silnice I/37 v úseku Ždírec nad Doubravou – Krucemburk. První etapou je kompletní pokácení aleje, což se týká zhruba stovky stromů. „Silnice není naším majetkem, ale je ve správě ŘSD. To nám oznámilo, že se zde budou stromy postupně kácet," sdělil ždírecký starosta Jan Martinec.
Padající větve ohrožují řidiče
Co se týče stížností na kácení aleje, pak podle Martince mají někteří řidiči s touto silnicí špatné zkušenosti. Stěžují si, že je moc úzká, ze stromů padají větve a za silného větru je prý doslova nebezpečná. „Není to tak dávno, co právě na této silnici došlo ke smrtelné havárii, při které řidič narazil do stromu," připomněl tragickou událost Martinec.
„Chápu postoje milovníků přírody, ale bohužel někdy jiné východisko není. Aleje u silnic jsou krásné, ale hlavně v době, kdy se jezdilo koňským potahem.
Stromy stárnou, a když vám v plné rychlosti spadne ze stromu větev na přední sklo, není to nic příjemného a může to být hodně nebezpečné. Věřím, že kdyby to některý milovník přírody zažil, změnil by názor," poznamenal řidič Karel Hromádka z Hlinska.
„Kácení se provádí po dohodě s místním úřadem z důvodů plánované rekonstrukce silnice I/37. Stromy tvoří pevnou překážku. Byla zde na této silnici se souhlasem policie snížena rychlost z důvodu smrtelné nehody. Kvalita stromů byla podrobena zkoušce, výsledky jsou ale nevalné, stromy jsou staré a nekvalitní," informovala ředitelka Marie Tesařová.
Na místě pokácených stromů se nové sázet nebudou. „Nová výsadba není možná. Stromy mohou být vysazovány ve vzdálenostech podle platné normy, což je v tomto případě přibližně pět metrů od vozovky. Tam však už není náš pozemek a na jedné straně je navíc cyklostezka. Jediné vhodné místo pro souvislou výsadbu je podél vnější strany cyklostezky, a to opět na cizích pozemcích," sdělila ředitelka ŘSD Jihlava, Marie Tesařová.
Spor o Žižkovy lípy
Podle lesníka Ondřeje Bystřického z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR se kolem silnice ze Ždírce na Krucemburk neděje nic nezákonného.
„Stromy určené ke kácení byly řádně označeny. Kácení je v rozhodovací kompetenci místního úřadu a provozovatele stavby, což je ŘSD, záleží na jejich dohodě. Naše povolení k tomu není třeba," sdělil lesník.
Ždírecko ale není jediným místem, kde se vedou spory mezi ochránci přírody a řidiči, zda stromy kolem silnice kácet.
Zhruba před čtyřmi lety pobouřilo starostu obce Žižkovo Pole na Přibyslavsku rozhodnutí, že 274 vzrostlých lip mezi Žižkovým Polem a Přibyslaví u silnice II/351 bude z rozhodnutí Krajského úřadu Kraje Vysočina vyhlášeno za památné, místo toho, aby byly pokáceny. Celou záležitost starosta chtěl hnát až k soudu.
Podle názoru místních není úzká silnice lemovaná obrovskými stromy bezpečná, navíc její „zpamátnění" by mohlo ohrozit další výstavbu v okolí obce.
Nakonec se našlo řešení snad vyhovující všem. Lipová alej u Žižkova Pole, která je majetkem Kraje Vysočina, zůstala zachována, rozšíření komunikace se uskutečnilo systémem takzvaných výhyben.
Vedení obce Žižkovo Pole z toho ale žádnou velkou radost nemělo.