Problémem je nedostatek nových nápadů majitelů, kteří nedrží krok s dobou. Vlna popularity malých pivovarů v České republice přitom stále nabírá na síle. „Kolegové z jiných minipivovarů mi potvrdili, že hospodští v menších městech jsou obecně zkostnatělí. V Brodě jim ještě nedošlo, že je dobré se odlišovat. Nevyužívají možnosti, které by mohli a točí stále stejná piva,“ řekl spoluzakladatel havlíčkobrodského minipivovaru Čechovka Martin Borský, jehož pivovar je asi tak velký jako průměrná česká garsonka. Hospodští to na druhou stranu nemají v posledních měsících jednoduché. Celostátní zavedení elektronické evidence tržeb a zákazu kouření v restauracích, barech a pivnicích jim jistě na elánu také moc nepřidalo.

Aktuálně ale mají malé průmyslové pivovary a minipivovary ideální šanci na oslovení co největšího počtu pivařů, hlavně díky rostoucí oblibě menších značek. „Lidé na menších pivovarech oceňují kvalitní a místní suroviny, ale třeba i českého majitele pivovaru. Spousta velkých značek má zahraniční vedení a to působí cizím dojmem,“ uvedla mluvčí havlíčkobrodského pivovaru Rebel Edita Veselka Palkovičová.

Bývalý český zápasník v řecko-římském stylu Marek Švec z Havlíčkova Brodu má vysněný olympijský bronz.
Pumpař z Brodu má olympijský bronz. Medaili si můžete potěžkat i vy


Pivní kultura se za posledních pár let opravdu změnila, jen na Vysočině lze napočítat více než deset minipivovarů. Počet prodaných piv z těchto malých podniků v Česku je ale stále jen okolo dvou procent z toho, co Češi za rok vypijí. Při velkém počtu je to také dáno malou kapacitou. Například Měšťanský pivovar Rebel Havlíčkův Brod vyrobil v minulém roce 100 000 hektolitrů piva, což je desetinásobné množství toho, co může jakýkoliv minipivovar vyrobit.

Zástupci pivovarů se shodují na tom, že lidé mají větší zájem o speciály. Výhodu v tomto ohledu mají minipivovary, které si mohou s výrobou piva více „hrát“. „Minipivovar je navíc dobrá investice do budoucna. Na druhou stranu nemají minipivovary technologie na rozšíření do jiných regionů a český trh rozhodně také není nafukovací,“ podotkla obchodní ředitelka havlíčkobrodského pivovaru Rebel Helena Event.

Kontejner, kam nosí rekreanti odpadky, bývá dost často přeplněn. Vypovídající je i stav dopravních značek.
Kemping na Kachličce už rekreanty dávno neláká

Češi jsou v pití piva už dlouhodobě světovou špičkou. Podíl točeného piva oproti lahvovému se sice pořád snižuje, ale lidé stále nacházejí jiný způsob jak a kde pivo pít. Ročně průměrný Čech vypije více než 250 piv.

Petr Pospíšil