„To téma si knihovníci vybrali sami už na jaře. Přiznám se, že mi dalo hodně zabrat. Já totiž sama přesně nevím, jaký čtenář je knihovníky považován za problémového," prozradila Jana Hovorková, socioložka a vztahová poradkyně.

Agresivita a hrubost ve společnosti narůstá. K útokům slovním, ale i fyzickým dochází na úřadech, v nemocnicích, ale na to jsme si už v uvozovkách zvykli. Ovšem agresivita a konflikty v knihovně jsou stále cosi nepředstavitelného. Jenže i to se občas stává. „Tento seminář je celokrajský, knihovníci mají různé zkušenosti. U nás v Brodě jsme se s nějakým projevem vyložené agrese nepotkali, ale je pravda, že čtenáři někdy bývají hodně nepříjemní," potvrdila vedoucí oddělení specializovaných služeb knihovny Hana Lacinová s tím, že někdy se dá jejich nerudnost určitým způsobem omluvit.

„Čtenáři jsou rozmrzelí z toho, jak je knihovna uspořádaná, že nemohou najít svoje oblíbené tituly. Že knihy jsou řazeny abecedně, ne podle žánrů. To že si svoje autory musejí někdy vyžádat ze skladu a den čekat, se jim nelíbí. Jenže to vychází ze skutečnosti, že krajská knihovna má malé prostory. Knihy není už kam dávat. To se ovšem nelíbí ani nám," podotkla Lacinová.

Zlost si čtenáři někdy nosí zvenku

Další typy čtenářů, s nimiž se knihovníci často setkávají, jsou podle Lacinové ti, kteří si svoji zlost přinesli už zvenku. „Někdo je rozčílil. Doma, v práci nebo v obchodě. Někdo do nich na ulici vrazil, důvodů může být mnoho. Takovým lidem pak stačí sebemenší záminka jako takzvaná poslední kapka a vybuchnou. Svoji zlost si ventilují třeba i na nás," dodala Lacinová.

„U nás jsme se zatím s nějakou přímou agresí nebo hrubostí ze strany čtenářů nesetkali, ale je pravda, že některé čtenáře, hlavně děti, musíme napomínat, aby se v knihovně nechovaly jako na hřišti. Mrzí nás, že rodiče, kteří je občas doprovázejí, je neumějí sami usměrnit a napomenout," konstatovala Zdeňka Valnerová z knihovny v Přibyslavi.

„Tenze ve společnosti narůstá,lidé jsou různí a konfliktní jednání se nevyhýbá ani takovým místům, jako jsou knihovny," povzdechla si socioložka Hovorková. Nejčastější typy problémových čtenářů, s nimiž se mohou knihovníci setkat, lze podle Hovorkové rozdělit do několika kategorií. Specialista, arogantní jedinec, impulzivní typ či perfekcionista.

Křiklouni, opilci, bezdomovci

Podle Jany Hovorkové se především v jednání s arogantními jedinci vyplatí knihovníkům chladný, odměřený a nezúčastněný přístup, ignorovat veškeré slovní výpady. „Projevy vlídnosti a účasti tito lidé považují za slabost," zdůraznila socioložka a doporučila knihovníkům několik dalších způsobů, jak zvládnout a řešit konfliktní situace.

To, že knihovna může být někdy i téměř rizikovým pracovištěm, si knihovníci svěřují navzájem v měsíčníku pro knihovny Čtenář. Rozebírají, jak se může zachovat knihovník, čelící stížnostem slušných čtenářů na bezdomovce spícího ve studovně, opilého, agresivního nebo znečištěného návštěvníka knihovny, který obtěžuje či ohrožuje svými projevy ostatní čtenáře i personál knihovny. To vše se často stává hlavně ve větších městech a problémových lokalitách.

Podle advokátky Petry Koutné v případě zvlášť agresivních, hrubých a pořádek narušujících jedinců lze přivolat obecní policii či Policii České republiky.

„Knihovní zákon pak provozovateli knihovny dává právo a povinnost vydat takzvaný Knihovní řád, který stanoví všechny podrobnosti poskytování knihovnických a informačních služeb," upřesnila advokátka.