Cestujícím společnosti Arriva východní Čechy dopravce po objízdné trase naúčtoval vyšší jízdné.   Podle informací Kraje Vysočina ale krajská pokladna linkové autobusy každý rok štědře dotuje a vyrovnává dopravní společnosti prokazatelné ztráty. V tom případě je otázka, proč společnost ještě zvyšuje jízdné cestujícím.

Práce na Žižkově ulici je v režii Kraje Vysočina, který si podle Městského úřadu v Havlíčkově Brodě také uzavírku silnice objednal. „V Kraji Vysočina platí kilometrický tarif jízdného. Cestující platí jízdné, které se vypočítá podle počtu projetých kilometrů uvedených v jízdním řádu. V praxi tím dochází při stanovení objízdné trasy i k posunům skutečně ujetých kilometrů, a tím i k přepočtu konečné ceny jízdného. Po skončení objízdné trasy spoje se vše opět navrací zpět do původního stavu," informovala mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Proč lidé doplácí?

Mluvčí dodala, že cestující mohou zaplatit po přechodnou dobu vyšší jízdné. „Ale také to znamená, že Kraj Vysočina jako objednavatel spoje platí víc za prokazatelnou ztrátu tohoto spoje, tedy zvýší se dotace na tento spoj," zdůraznila mluvčí. Tento systém platí podle Svatošové na celém území Kraje Vysočina historicky, jde o ustálenou praxi, která se do života cestujících promítá pouze po nezbytně nutnou dobu.

„Rekonstrukce komunikací jsou běžnou součástí jejich existence, což přirozeně předpokládá ze své podstaty omezení, se kterými je třeba po určitou dobu počítat. Pokud by bylo možné opravovat komunikace bez dopadu na běžný provoz, určitě bychom tak rádi učinili. V případě Havlíčkova Brodu je situace o to náročnější, že všechny hlavní tahy zasahují centrum nebo jeho nejbližší okolí," podotkla mluvčí kraje.

Deník tedy položil mluvčí Kraje Vysočina otázku, zda netuší, proč společnost Arriva zvyšuje cestujícím jízdné, když to loni nikde nedělala, byť ulice Žižkova v Havlíčkově Brodě byla rovněž v rekonstrukci. A zda Kraj Vysočina bude na konci roku vyrovnávat Arrivě ztráty za uzavírku na Žižkově, když už na ni dnes doplácí samotní cestující.

Na to mluvčí Kraje odpověděla: „Toto je záležitost společnosti Arriva, zeptejte se jejího vedení společnosti, ale jak jsem již řekla, Kraj Vysočina linkové spoje pravidelně dotuje, navíc společnosti vyrovnává prokazatelné ztráty."

„Tak 4 koruny asi nikoho nezabijí, to je při cestě do práce 160 korun, ale pokud je to 12 korun na jednu cestu, tak už to dělá pět set korun, což je při mizerných platech na Vysočině už docela dost," konstatoval například Miroslav Svoboda.

„Ze strany společnosti Arriva mi nevadí snad ani tolik, že zdražuje, ale vadí mi hlavně ten přístup. Neinformují lidi a ještě tvrdí, že to cestující měli vědět. Tohle na službách v ČR vidím jako největší problém. To  obviňování zákazníka, že to měl vědět, namísto zdvořilé informace. Tohle nás asi nejvíc odlišuje od civilizovaných částí světa a posunuje hodně daleko na východ," podotkla například paní Ivana. Podle generálního ředitele společnosti Arriva Východní Čechy Jindřicha Poláčka ale loňská uzavírka v Havlíčkově Brodě prý netrvala tak dlouho a zvýšené náklady mohl dopravce vzít na sebe.  Protože loni byla Žižkova ulice uzavřena čtyři a půl měsíce, letos by to mělo  být dokonce osm  měsíců.

Jenže loni byla uzavřena nejen Žižkova ulice v Brodě, ale probíhala k tomu ještě dlouhodobá sanace svahu u Přibyslavi, která začala v květnu, trvala skoro přes celé léto.  Na ni téměř okamžitě navázala další sanace svahu, tentokrát ve Stříbrných Horách u Přibyslavi, která skončila až v prosinci, v obou případech objížďka vedla oklikou  téměř přes  dvě vesnice.

Takže dohromady jen u Přibyslavi loni trvaly komplikované uzavírky téměř osm měsíců, ale cestující na lince z Přibyslavi nedopláceli na jízdném  nic.  O změnách tarifů a počtu kilometrů nikdo nemluvil Letos se opět opravuje Žižkova ulice, ovšem cestujícím už společnost účtuje podle nového kilometrového tarifu zvýšené jízdné. Stane se z toho zvyk?

Další uzavírky, další doplatky?

V nejbližších měsících se má totiž opět uzavřít svah ve Stříbrných Horách. Vznikne tím další objížďka. Takže pokud společnost Arriva, která má v současné době na Havlíčkobrodsku na linkovou autobusovou dopravu monopol, opět upraví jízdné, například cestující na trase Přibyslav, Pohled, Havlíčkův Brod se pak zřejmě nedoplatí.

Proto se Deník obrátil na ředitele Poláčka se zcela konkrétními dotazy, aby si v otázce uzavírek, objížděk  a doplatků mohli cestující na Havlíčkobrodsku udělat jednou pro vždy jasno. Loni bylo na Havlíčkobrodsku několik objízdných tras, jak v Havlíčkově Brodě, tak například u Přibyslavi, kde se prováděla sanace svahu, která trvala měsíce  a nikdo z vaší společnosti vyšší jízdné neúčtoval,  proč tak činíte letos?

Podle vedení Kraje Vysočina vám kraj  dotuje provoz linek,  ale také na konci roku doplatí způsobené ztráty, jsou to rovněž i objízdné trasy? Pokud ano, proč tedy vyšší jízdné pro cestující, když ztráty na konci roku společnosti doplatí kraj?

Co nevidět začne objízdná trasa u Stříbrných Hor, kde se bude provádět sanace svahu, podle investora to bude na dlouho. Bude za to opět cestujícím předložen nový tarif s ještě  vyšším jízdným?

Ani na jeden z těchto dotazů, zaslaných už minulý týden, ředitel Poláček dodnes neodpověděl.