„Je to příběh čerta, který během příběhu zjistí, že vlastně není tak úplně čertem, ale napůl člověkem. Stane se z něj dobrý člověk i dobrý čert a podaří se mu i najít si svou lásku, ” říká režisér Marek Najbrt, známý například díky seriálu Kancelář Blaník nebo filmu Protektor.
V pohádce se objeví například Jan Cina, Jan Budař, slovenská herečka Judit Bárdos, anebo Ondřej Vetchý, který se po dlouhé odmlce hraní čertů představí rovnou v roli samotného Lucifera. „Na přesvědčování Ondřeje se podílelo více lidí a myslím, že návrat pro něj byl docela složitý proces. On sám tu vidí nějakou paralelu s tím svým minulým čertiskem, ale my na ní nenavazujeme, ” říká Najbrt.
I pro samotného Najbrta je Čertí brko novou zkušeností, jedná se totiž o úplně první pohádku, kterou natáčí. „Musím ale říci, že mě to ohromně baví. Dají se tu použít určité věci a herectví, které v normálním filmu neuplatníte, je to prostě pestré. Předtím jsem o točení pohádky nijak nepřemýšlel, ale teď můžu říci, že toho vůbec nelituju, ” dodává Najbrt.
Pohádka Čertí Brko má podle režisérových slov ctít základní typologické principy a věci, které jsou s tradicí takovýchto filmů v Čechách spojené, zároveň ale přinese své inovativní prvky. „Přesně tak. Můžeme to vidět například na kostýmech. V jedné fázi příběhu mají obyvatelé městečka Pytlova, kde se děj z velké části odehrává, na sobě puritánské oblečení, tedy černou a bílou. Vycházíme z nějaké raně barokní stylizace, i když samozřejmě pohádka je nadčasová, netočíme historický film, ” říká režisér Marek Najbrt.
Krom jinak stylizovaných kostýmů se nové nápady objeví i ve stavbě pekla. „ Máme ho tu uspořádané jakéhosi byrokratického systému. Existuje totiž jedno hlavní peklo a pak celá řada dalších, menších poboček, tedy podpekel, fungujících jako policejní stanice určené k lapání hříšníků. I toto je jedna z věcí, které se mi na celém filmu líbily, ”odtajňuje Najbrt.
Film vznikal například v prostorech bývalého kaolinového dolu v Nevřeni u Plzně nebo Chrustenické šachty na Berounsku. Zde, v Ledči se natáčely převážně komparzní scény, náročné na koordinaci. „Zkoordinovat 150 komparzistů a herce, zvlášť když je to pro film takhle zásadní nám dalo pořádně zabrat a všichni jsme tu okolo toho lítali, jak blázni,” potvrzuje Najbrt.
Ledečský hrad si filmaři vybrali i proto, že má nádvoří, které měřítkově úplně vyhovuje potřebám filmu. Právě zde vznikaly davové komparzní scény. „ Kromě toho je zajímavá i samotná Ledeč. Natáčelo se zde sice už hodně věcí, ale to nám nevadí, protože jsme tu našli koncepčně vyhovující prostory a i mě samotnému, jako režisérovi se zde velmi dobře pracuje, ” dodává Marek Najbrt.
Natáčení se ještě přesune na týden na Slovensko. „To je i kvůli naší slovenské koprodukci. Budeme tam točit část z hospody, což je pro náš příběh poměrně klíčové, protože naše hlavní hrdinka není nějaká princezna, ale půvabná a kurážná dcera hostinského. Tam už se moc těším, poněvadž budeme točit v přírodě a na krásném místě, ” říká Najbrt.
Celá pohádka obsadila i poměrně malý počet natáčecích dnů, konkrétně 29, což podle Marka Najbrta úplně stačí. Na natáčení na ledečském hradě si filmaři vyhradili termíny přesně v polovině vývoje filmu.