Za dobrotu na žebrotu. O poslední večerní autobus z Havlíčkova Brodu do Oudoleně se před časem velmi tvrdě bojovalo, občané psali dokonce petice. Obecní úřad v Oudoleni se nakonec rozhodl prodělečný spoj přece zachovat. Jenže, jak se nyní ukazuje, nejezdí večerním autobusem reálně téměř nikdo.

O problému se zajištěním spojení psal Deník vloni v prosinci. Poslední večerní autobus z Havlíčkova Brodu, který v pracovních dnech zajišťuje dopravní obslužnost více než desítce vesnic, byl od nového roku z finančních důvodů zrušen.
Tím obyvatelům některých obcí, kteří pracují v Brodě a nemají auto, hrozilo, že se večer nedostanou z práce domů. Situace byla o to horší, že těmito obcemi neprojíždí ani vlak. Postižena zrušením posledního večerního spoje byla třeba Česká Bělá, Oudoleň, Havlíčkova Borová, Jitkov a další menší vesnice.

Příliš drahý autobusový spoj

Například ředitelka ZŠ Nuselská v Havlíčkově Brodě Jana Hartmanová označila rušení posledního večerního autobusového spoje za návrat do středověku.
„S autobusovým dopravcem Veolia jsme se dohodli na znovuobnovení autobusového spoje z Havlíčkova Brodu do Havlíčkovy Borové. V pracovní den bude jezdit stejně, jako tomu bylo před jeho zrušením," informoval starosta obce Oudoleň Ivo Béna s tím, že provoz autobusu a hlavně jeho vytíženost bude obec pečlivě sledovat.

Jak se věci doopravdy mají  starosta obce Oudoleň Ivo Béna zjistil v okamžiku, kdy obec dostala od východočeské dopravní společnosti Veolia na stůl vyúčtování za poslední měsíc.
V té chvíli se mu zřejmě pořádně orosilo čelo. „Z tohoto vyúčtování vyplývá, že za dobu dvaceti pracovních dnů cestovalo večerním autobusem konkrétně do Oudoleně asi 30 lidí, což je v průměru tak jeden až dva lidé za den," konstatoval starosta.

Přitom cena tohoto autobusového spoje je  opravdu vysoká. Za tento jediný večerní autobus zaplatí obec za období deseti měsíců více než 16 tisíc korun. Přitom náklady obce Oudoleň na celou roční dopravní obslužnost činily vloni celkem 24 300 korun. Starosta Ivo Béna neskrývá rozčarování.

„Jestli se zájem o cestování tímto autobusem nezvýší, pak ho budeme muset od příštího roku tentokrát definitivně zrušit," vzkazuje starosta občanům. Oudoleň nemá dle jeho slov tak vysoký rozpočet, aby si mohla dovolit vydat z pokladny za rok skoro dvacet tisíc korun, v podstatě pro nic za nic. Tyto peníze budou podle starosty okamžitě chybět jinde.

„Do obnovy autobusového spoje jsme vstoupili proto, že jsme chtěli být solidární s obcemi Jitkov a Havlíčkova Borová, kde si občané také stěžovali, že se bude poslední večerní autobus rušit," vysvětluje starosta. Sledovat vytíženost posledního večerního autobusu z Havlíčkova Brodu budou podle starosty Petra Kubáta i v obci Jitkov. Podobně jako Oudoleň je na tom zřejmě i městečko Havlíčkova Borová. „Bylo to jen spousta povyku pro nic. Tím autobusem z Brodu do Borové jezdí večer tak dva lidi," míní paní Jitka z Borové.

Masivnost stížností  a petice nutně budily dojem, že se dotyčné obce bez posledního večerního autobusu neobejdou.

„Zpočátku to tak samozřejmě vypadalo. Jak se ukazuje, petici ale podepisovali zřejmě i lidé, kteří posledním večerním autobusem vůbec nejezdí. Možná nechtěli autory petice odmítnutím urazit," krčí rameny starosta. Jak říká, bude tuto skutečnost konzultovat během roku i se starosty dalších obcí, kde je zřejmě situace podobná. Jestli se vytíženost spoje nezlepší, poslední večerní autobus z Havlíčkova Brodu od nového roku zanikne.