„Takzvané předčišťování, neboli ruční a strojové zametání posypového materiálu, začalo letos s předstihem čtrnácti dní," poznamenal Ivan Přibík, mluvčí Městského úřadu v Třebíči.

S předstihem oproti loňsku začali letos také ve Žďáře nad Sázavou. Podle Jiřího Kaspera z odboru komunálních služeb žďárské radnice letos blokové čištění města spustili 18. března, loni to bylo až 22. dubna. Zhruba s měsíčním předstihem ve srovnání s jinými roky probíhá jarní úklid třeba i v Novém Městě na Žďársku, kde se do úklidu dali už v únoru.

Že je letošní počasí pro tuto činnost příhodné, potvrdil rovněž Radovan Bock, jednatel firmy Služby Telč. „S jarním úklidem jsme začali už koncem února, což bylo letos opravdu značně dříve, než v letech předchozích. Standardně ukončujeme zimu ke konci března, a poté začínáme s blokovým čištěním," porovnal.

Podobně jsou na tom s termíny jarního úklidu také na dalších místech Vysočiny. Například v Pelhřimově letos jarní úklid začal už 10. března, přestože byla na některých místních komunikacích prováděna zimní údržba, a to včetně posypu ještě týden před koncem března. Loni tam začali s jarním úklidem teprve 8. dubna.

Mluvčí Služeb města Jihlavy (SMJ) Martin Málek podotkl, že ve městě každý rok začíná jarní blokové čištění místních komunikací nejdříve po ukončení zimní údržby, to znamená od 31. března do 31. května. „Pokud to ovšem dovolí klimatické podmínky. Vloni jsme museli úklid města z důvodu velké zimy a množství napadaného sněhu přerušit a posunout ho až na 13. dubna," nastínil Málek jisté komplikace. Letos se však v metropoli Vysočiny pustili do úklidu po zimě už 17. března, kdy se s takzvaným předčišťováním začalo v některých okrajových částech města anebo v centru na pěších zónách. Přibližně s měsíčním předstihem začali s jarním úklidem například také v Havlíčkově Brodě anebo v Ledči nad Sázavou.

Kam s penězi?

Velmi mírná zima napomohla tomu, že nyní budou obce a technické provozy zvažovat, co s penězi, které díky teplému počasí v zimním období ušetřily. „Dokud v zimě udržujeme komunikace, jezdíme a prohrnujeme sníh, tak peníze dostáváme. Letos jsme ale z rozpočtu zhruba milionu šesti set tisíc korun využili zhruba půlmilionovou částku," nastínil ředitel ledečských technických služeb Jaroslav Nekola. Dodal, že s ušetřenými penězi disponuje město. „O investování ušetřených peněz rozhodnou zastupitelé. Ale myslím, že by bylo rozumné, kdyby se investovaly do oprav silnic a chodníků," uvedl k tomu starosta Ledče nad Sázavou Petr Vaněk (ČSSD).

Obdobné je to i v dalších Deníkem oslovených městech na Vysočině. Potvrdit to mohou třeba slova mluvčího SMJ Martina Málka. „Zimní údržbu platí město Jihlava a jde to konkrétně přes odbor dopravy. Ušetřené peníze z magistrátní pokladny by měly směřovat na opravu a obnovu místních komunikací, tedy silnic a chodníků," řekl. Kam nakonec peníze ušetřené za zimní údržbu půjdou, je přímo v režii města.

Peníze ale zima ušetřila také vesnicím. Jako příklad může posloužit Polesí na Pelhřimovsku s ani ne stovkou obyvatel. Zatímco loni tato obec vydala na zimní údržbu přes dvacet tisíc korun, letos šlo podle starosty Josefa Vachka (nestraník) asi jen o pět až sedm tisíc korun. Ušetřené peníze tak podle něj půjdou opět do obecních silnic, konkrétně do jejich oprav. „Daří se nám teď spravovat naše komunikace pomocí drtě vyfrézované z oprav krajských silnic v našem okolí, letos se toho opět pokusíme využít," dodal Vachek.

-------------------

Rakušané sněžné tyče neukradnou, Češi ano

Jihlava - Na Vysočině se o značnou část komunikací stará Krajská správa a údržba silnic Vysočiny. Jak uvedl její ředitel Jan Míka, ve správě mají silnice v majetku Kraje Vysočina, což jsou silnice II. a III. tříd, a smluvně také silnice I. tříd, které patří pod Ředitelství silnic a dálnic ČR. Podle Míky ale krajská správa silnic udržuje rovněž některé místní komunikace ve vlastnictví obcí, které o to požádají. „Neudržujeme dálnici," poznamenal Míka.

Co mimo to, co už bylo vyjmenováno, ještě musíte udržovat?

Dále udržujeme povrchy a stavby 868 mostů, mimo to tisíce propustků, přejezdů na okolní pozemky, opěrné zdi, svodidla, dopravní značení a podobně. Dále udržujeme tisíce kilometrů příkopů a jiných pozemků. Údržbu členíme na zimní a letní. V zimě udržujeme 4 719 kilometrů silnic.

Kolem jak vysoké částky se pohybuje rozpočet Krajské správy a údržby silnic Vysočiny na zimní údržbu?

Náklady na běžnou zimu se pohybují na úrovni 230 milionů korun.

Letos jste díky velmi mírné zimě na údržbě určitě něco ušetřili, kolik to dělá?

Letošní zima je v účetnictví počítána za měsíce leden, únor, březen, listopad a prosinec. Dnes (ve čtvrtek 27. března poznámka redakce) ještě vyjíždělo několik sypačů v okresech Pelhřimov a Žďár. Sypače vyjíždějí, když je námraza, ledovka nebo pro shrnování sněhu, mohou konat i kontrolní jízdy. Podle plánu zimní údržby se v určených lokalitách sype přírodní sůl nebo drcený inertní materiál.

Co máte v plánu udělat s ušetřenými penězi za letošní zimní údržbu?

Za loňský rok se v daných měsících ušetřilo 23,25 milionu korun. Nebudeme je investovat jako investiční prostředky, použijeme je jako provozní prostředky na nákupy materiálů, na opravy silnic, mostů, dopravního značení a jiného.

Co konkrétně byste chtěli pořídit?

Nakoupíme především asfaltové emulze, teplou balenou asfaltovou směs, zálivkové asfaltové hmoty, příslušné drtě, písky a betonové směsi. Pokud bychom 23,25 milionu korun rozdělili na metry čtvereční obhospodařovaných ploch, dostali bychom se na haléřové položky na jeden metr čtvereční.

Jinak řečeno?

Stanovujeme priority umístění těchto prostředků na dané problémy, jako jsou výtluky, praskliny, deformace, poničený nebo zcizený silniční majetek a tak dále. Finanční prostředky použijeme také na výrobu nových sněžných tyčí, které nám občané odcizili během zimních měsíců z krajnic komunikací.

To se opravdu tolik kradou?

Za letošní rok odhadujeme krádeže sněžných tyčí na tisíce kusů, což by se v Rakousku nebo v Německu nemohlo stát. Dále počítáme s krádežemi sněhových zábran přibližně v pěti procentech.

Co s těmi takzvanými zásněžkami pak vůbec mohou lidé dělat, když je ukradnou?

Slouží zlodějům jako palivové dřevo v chatových nebo příměstských oblastech.

Na závěr ještě něco k jarnímu období. Máte v harmonogramu prací jarní úklid komunikací? Pokud ano, je ten letošní v porovnání s jinými roky hodně s předstihem?

Krajská správa působí podobně jako běžné technické služby po celý rok. Letos jsme zhruba v jarním úklidu komunikací měsíc v předstihu. Kromě toho zajišťujeme svoz pytlů pro akci Čistá Vysočina. To nás stojí zhruba jeden milion korun navíc, a to kvůli nekázni občanů, řidičů nebo osadníků chatových a rekreačních zařízení, kteří nám k silnicím nahází nebo navozí odpad. Většinou se jedná o odpad, který patří především do sběrných dvorů, a určitě ne do okolí silnic.