VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obec se s krajem přetahuje o trasu obchvatu

Dolní Krupá - Samospráva v Dolní Krupé a kraj Vysočina vedou spor o trasu silničního obchvatu. Dolnokrupští prosazují variantu, která by obchvat jejich obce umístila na jih, kraj Vysočina se přiklání k variantě vedení obchvatové komunikace směrem severním.

17.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

„S bývalým vedením kraje jsme se dohodli na variantě jižní a počítá s ní i územní plán obce z října loňského roku, ke kterému se kraj nevyjádřil, a tudíž s ním souhlasil. Jižní varianta je kratší a důležité je, že už existuje konsensus s občany, kteří se pro ni na veřejném setkání vyslovili. Bylo dohodnuto, že vlastníci pozemků, po kterých by obchvat vedl, je bez problémů odprodají,“ vysvětlil stanovisko obce starosta Milan Tichý.

Dodal, že Dolní Krupá v současné době preferuje ještě jižnější trasu, která se jí jeví jako nejoptimálnější. A to i kvůli tomu, že by v případě jejího uskutečnění nebylo nutné vykácet velkou část lesa, který stojí v cestě variantě jižní. „Vést obchvat severním směrem není podle našeho názoru dobré.

Severní varianta je podle studií kraje a Dopravoprojektu Brno skoro o kilometr delší, a tím pádem i dražší. Bylo by nutné opětovně zahájit další zdlouhavou diskusi s vlastníky o výkupu pozemků. Nehledě k tomu, že severní varianta by Dolní Krupou obklíčila ze tří stran a zamezila by dalšímu rozvoji obce. Obchvat by například přeťal i jediné fotbalové hřiště, které využívají škola a školka,“ konstatoval Tichý.

Odborníci napoví

„V případě Dolní Krupé existuje několik variant, jak situaci řešit,“ uvedla mluvčí kraje Vysočina Jitka Svatošová. Připomněla možnou úpravu stávajícího průtahu obcí, kterou současné vedení obce zamítlo, na rozdíl od předchozího zastupitelstva, dvě varianty severního a také dvě varianty jižního obchvatu obce.

„Na jednáních, která jsou s obcí vedena, naši lidé vysvětlují výhody a nevýhody všech variant, a to z pohledu kraje,“ poznamenala Svatošová. Podle jejích slov kraj výhody i nevýhody variant nikdy netajil.

Severní varianta, i když by byla delší, ale ne podstatně, řeší i problém dopravního napojení Horní Krupé a hráze u rybníka před Horní Krupou. Tento problém bude muset kraj řešit navíc, bude-li realizována jižní varianta. V tomto případě kraj opustí i větší úsek stávající silnice, která by mohla být převedena do místních komunikací.

Problém: výkupy

„Tvrzení, že severní obchvat je problematičtější, není nijak podloženo a nemá ani žádný racionální základ,“ sdělila Svatošová. „Obec prosazuje svou jižní variantu, tu ale zástupce obce pouze zakreslil do mapy a bez jakéhokoliv odborného posouzení tvrdí, že bude mít poloviční investiční náklady,“ konstatovala Svatošová. Dodala, že kraj tuto obecní variantu nechává odborně posoudit.

Posudek by měl být hotový koncem května, ale už nyní se podle Svatošové nepotvrzují vyjádření obce, hlavně o levnější trase obchvatu.
„A co se týče výkupu pozemků, je naprosto jasné, že u všech variant budou problematické,“ podotkla Svatošová. O vyvedení dopravy z Dolní Krupé se hovoří už desítky let.

Teď mají tamní obyvatelé obavu z toho, že po dokončení výstavby obchvatu u České Bělé a následnému zpoplatnění silnic první třídy, o kterém se uvažuje, si to řidiči kamionů namíří přímo k nim. „A na to nejsme rozhodně připraveni,“ upozornil starosta Tichý a naznačil, že ho změna názoru vedení kraje ve věci vedení obchvatu, což přišlo s novým vedením kraje, nepříjemně překvapilo.

„Nemohu také souhlasit s tím, že předcházející zastupitelstvo souhlasilo s úpravou stávajícího průtahu obcí. Zastupitelstvo souhlasilo s vypracováním studie, a to je podstatný rozdíl,“ ohradil se Tichý. Odmítl také, že by obec prosazovala svou variantu.

„Kopírujeme jednu z tras, kterou navrhl Dopravoprojekt. Podotýkám, že podle odborných propočtů je tato varianta, v porovnání s tou severní, o přibližně dvacet milionů korun levnější,“ uzavřel starosta Milan Tichý.

Autor: Jaromír Kulhánek

17.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petr Weiss
5

Sexuolog Weiss půjde k soudu v říjnu. Hrozí mu trest až šest let vězení

Ilustrační foto.

Vyděrač, který obtěžoval ženu ze Světlé, skončil za mřížemi

Pálenice se teprve rozjíždí, slabší začátek zavinily třešně

Vysočina – Padesát. Tolik pěstitelských pálenic funguje na Vysočině podle statistiky Celního úřadu pro Kraj Vysočina. Většina z nich však sezonu teprve startuje. Může za to nedostatek třešní. Palírník Roman Koudela z Polné na Jihlavsku začne až v září.

Středeční nehoda na D1: Mladý řidič se nevěnoval řízení, a to ho stálo život

Vysočina - Dvacetiletý řidič se plně nevěnoval řízení, nezareagoval na vzniklou situaci, a to pro něj nakonec bylo osudné. Tragická nehoda se stala ve středu kolem půl páté odpoledne na 93,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. Ke středu dodávky a nákladního auta došlo v místě, kde se jen pár minut před tím odehrála jiná dopravní nehoda.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

Śtáflova paleta v Havlíčkově Brodě má už číslo 26

Havlíčkův Brod – Akce s nejdelší tradicí. Každé léto se v Havlíčkově Brodě koná Štáflova paleta, týdenní setkání mladých výtvarníků. První ročník se uskutečnil už v roce 1991. Tenkrát sehnali hlavní organizátoři Štěpán Podešť a Tomáš Holenda jen pár zájemců, mezi nimiž nechyběl výtvarník Pavel Fiala nebo Daniel Koráb, dnes učitel gymnázia Havlíčkův Brod. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení