Přestože jízdní vlastnosti, obsluhu, interiér i vybavení tohoto ekologického vozu označili řidiči, kteří s ním intenzivně jezdili, za vyhovující, vozový park městského úřadu nakonec nerozšíří.

„Odradila nás především vysoká pořizovací cena. Ta dosahuje sedmi set tisíc korun a dále fakt, že baterie vozu je nutné po ujetí zhruba dvou set tisíc kilometrů obměnit. A to by vyžadovalo další investici v řádu stovek tisíc korun," vysvětlil tajemník městského úřadu, Václav Stejskal.

Vůz najel na jedno dobití baterií, to trvalo čtyři hodiny, kolem osmdesáti kilometrů a bez problémů dosahoval běžných rychlostí.

Kilometr za 0,48 koruny

„Jeho náklady na ujetý kilometr jsme spočítali na 0,48 koruny, což je v porovnání s provozem vozu s benzinovým motorem samozřejmě podstatně levnější. Číselně vyjádřeno o 1,72 koruny," pokračoval Stejskal.

Jasná ekonomická výhodnost provozu elektromobilu ale výše uvedené pořizovací náklady „přebít" nemohla. „Škodu Fabii ve standardní výbavě totiž pořídíme za zhruba 230 tisíc korun a zbytek už jsou zcela jasné počty," dodal Stejskal.

Představitelé města a úředníci využívají v současné době sedm služebních aut. Všechny jsou vybavené GPS lokátory a vedení úřadu tak má o jejich pohybu snadný a každodenní přehled. Spoustu kilometrů najezdí služební vozy havlíčkobrodské radnice po městě a právě z tohoto důvodu radnice uvažovala o pořízení elektromobilu, který by popojíždění po Havlíčkově Brodě zastal.

„Vysoká pořizovací cena a krátká životnost baterií jsou stále základní překážkou masivního vstupu elektromobilů na náš trh," uvedl havlíčkobrodský servisní technik, Filip Brázda. „V budoucnu se to ale jistě změní. Již nyní se ve světě vyrábějí například LiFePO4 baterie. Lze předpokládat, že i díky nim by největší automobiloví výrobci mohli začít vyrábět elektromobily v ceně kolem šesti set tisíc korun, přičemž polovinu by stály právě tyto akumulátory. Dojezd těchto elektromobilů by byl minimálně dvě stě kilometrů," podotkl Brázda.