Opravy na nich nebyly prováděny celé desítky let. Sázavce a obcím v okolí již došla trpělivost. Sepsaly petici s žádostí o generální opravu. Majitelem silnic je Kraj Vysočina, který obcím vzkazuje – nemáme na opravu, jezděte jinudy.

„Důvodem naší žádosti je katastrofální stav vozovky, na které nebyla již nejméně 30 let provedena celková oprava. Styl oprav záplata na záplatu nic neřeší. Dále tento stav zhoršuje i neustálé směřování objížděk ze silnic druhé třídy, které jsou vedeny na tyto komunikace," vysvětlil starosta Sázavky Josef Bárta. Od roku 2009 je to podle něj již čtvrtá objížďka vedená po těchto dvou silnicích, které jsou v mapě zapsány jako silnice III/3471 a III/3478. „Tyto komunikace jsou využívány obyvateli části Kraje Vysočina, po silnici III/3478 projíždí několikrát denně i autobusová linka do Světlé nad Sázavou," zdůraznil Bárta.

Obec Sázavka sepsala proto v polovině listopadu loňského roku žádost o generální opravu obou silnic a adresovala ji Krajskému úřadu Kraje Vysočina v Jihlavě. Jako přílohu připojili autoři žádosti například fotografie, v jakém stavu komunikace jsou, především jak vypadá silnice III/3478.

Pod žádostí se podepsala nejen Sázavka, ale žádost podpořila také obec Leština u Světlé i obec Kunemil, neboť i ona má rozbitých komunikací už dost. Pověst zanedbaných silnic u Sázavky překročila i hranice obce.

„To místo dobře znám. Jel jsem tam s dodávkou několikrát, lituji toho, kdo tudy jezdí denně, zničí si auto," konstatoval profesionální řidič Petr Matějka z Havlíčkova Brodu.

„Písemnost byla přijata, nelze ji ale nazývat peticí. Nesplňuje předepsané náležitosti petice dle zákona o právu petičním a není ani evidována ve stížnostech, protože nevykazuje ani známky stížnosti. Vyřizujeme ji tedy v režimu běžného podání," informovala mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová a pokračovala: „Obec Sázavka je k silnici II/347 a II/130 přístupná po vyhovujících komunikacích, komunikace III/3471, která je ve stavu vyhovujícím od silnice II/3247 do obce a komunikace III/34734 která je ve stavu dobrá, vyhovující. Opravdu není v našich silách generálně opravovat silnice nižších tříd, které jsou suplováním přístupu po jiných opravených silnicích," odpověděla Svatošová.

„Ostatní komunikace budou opravovány průběžně," vysvětlila mluvčí Svatošová.

Neboli pokud se obyvatelům Sázavky stav komunikace III. třídy nelíbí, mohou jezdit jinudy. Tato odpověď starostu obce Sázavka rozzlobila. „Co to je za odpověď? Tak ať tu silnici zruší," komentoval Josef Bárta vyjádření krajské mluvčí a dodal: „Každá silnice by se měla každých deset let opravit. Silnice je majetkem kraje. Ať se o ni tedy patřičně stará. Devětkrát denně po ní jezdí autobus, pokud vím, tak ani řidiči autobusu nejsou z této silnice nadšení. Na silnici je zastávka autobusu pro obyvatele z naší místní části směrem na Kunemil, kde je pět rodinných domků," podotkl starosta. Pokud by měli obyvatelé této části nekvalitní silnici objíždět, najezdí denně navíc celé kilometry.

Jak starosta Bárta zdůraznil, obecní úřad v Sázavce se nehodlá vzdát a bude si na kvalitu silnice stěžovat zase a znova.