V jednom případě bylo zahájeno i vyvlastňovací řízení. Po novém obchvatu by se mělo začít jezdit v roce 2020.

„Vyvlastňovací řízení má na starosti příslušný úřad. Samotné řízení má samozřejmě svá procesní pravidla a záleží jen na nich, jak se s vlastníkem pozemku vypořádají," uvedla ředitelka jihlavského ŘSD Marie Tesařová. Ta podotkla, že o zbytku pozemků se stále jedná.

„U některých nejsou dosud naplněné zákonné termíny," konstatovala Tesařová. Celkem stát musel vykoupit okolo sta pozemků, které leží na trase budoucího jihovýchodního obchvatu města.

V polovině ledna navštívil Havlíčkův Brod také ministr dopravy Dan Ťok, který se setkal s představiteli města a jednal právě o výstavbě budoucího obchvatu. V té době chybělo vykoupit posledních sedm pozemků.

Férové jednání

„Někteří majitelé si myslí, že si mohou klást extrémní požadavky. Ke všem majitelům se již od začátku chováme naprosto stejně a nabídka je více než štědrá," zmínil během návštěvy Ťok. Ministr dopravy si také během návštěvy velmi pochvaloval výbornou spolupráci a komunikaci s městem. „Jakmile se vyřeší poslední pozemky, nic nebrání tomu, aby bylo vydáno stavební povolení a mohli jsme začít stavět," řekl Ťok.

Havlíčkobrodská radnice již dříve uvedla, že je rovněž připravena lidem nabídnout směnu pozemku za jiné stejné kvality a velikosti. Město však již od začátku nepodporovalo žádné spekulace ani jiné výhody.

„Někteří lidé na těchto pozemcích hospodaří a dostávají dotace na pěstební činnost. Z toho důvodu jsme byli připraveni na směnu pozemků," vysvětlil místostarosta Havlíčkova Brodu Čeněk Jůzl. Nová přes čtyři kilometry dlouhá silnice má vést od výpadovky na Žďár nad Sázavou a Pardubice směrem k Jihlavě a dálnici D1. Na obchvatu vznikne celkem jedenáct mostů a dvě mimoúrovňové křižovatky. Na obou koncích pak budou kruhové objezdy.

„Od nového obchvatu si slibujeme především to, že odvede tranzitní dopravu z centra města, zejména pak z přetížené Masarykovy a Žižkovy ulice, po kterých denně projedou až tisíce aut," uzavřel starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl.