Ovšem pokud jde o první přistání, proběhlo o rok dříve – 3. září 1932 na travnatou plochu dosedlo letadlo z linky Záhřeb – Brno – Praha. Cestující nouzové přistání ve zdraví přežili a do pražského cíle pokračovali automobily. Potvrdila se předpověď, že na meteorologicky nevyzpytatelné Vysočině musí být pro „strýčka příhodu" několik záložních letišť.

Původně mělo stát u Modlíkova

To přibyslavské mělo původně stát u Modlíkova, ale majitel pozemků Perner žádal víc, než investoři byli ochotni zaplatit.

Nakonec byla s povděkem přijata nabídka zvěrolékaře dr. Jáchyma na pronájem 33 hektarů luk mezi Přibyslaví a Hřištěm v nadmořské výšce 531 metrů.

Rozhodla také skutečnost, že do osamocené vsi už nevedla jen polní cesta, ale od roku 1927 asfaltovaná silnice.

Zajímavé příběhy z jubilujícího letiště popisují pamětníci a badatelé historie na dobře vedených webových stránkách přibyslavského aeroklubu.  Dočteme se tam například o přistání 205(!) vojenských letounů.

Tato málo uvěřitelná událost se odehrála 22. září 1936. Stroje před vzletem mohly natankovat, k dispozici už byla benzinová stanice.

Největší drama letiště prožilo v posledních dnech války.

Prchající jednotky SS zapálily hangár plný techniky. Stopy po tomto požáru jsou viditelné dosud.

Za rok bude opět Pyrocar

Od roku 2007 se na přibyslavském letišti konají přehlídky požárních automobilů. Pokaždé jich na plochu přijede z celého Česka kolem tří set a přijde se na ně podívat několik desítek tisíc lidí.

Příští Pyrocar se bude konat v roce 2014. Ještě jedno jubileum se vztahuje k přibyslavskému letišti.

Na jaře totiž uplynulo šedesát let od zahájení profesionálního měření teplot a srážek a soustavného sledování počasí odborným pracovištěm. Zdejší meteorologickou stanici v roce 1953 vybudoval Český hydrometeorologický ústav.

Ivo Havlík