Počasí spíše pod mrakem, ale teplo. Tak si Jaroslav Švanda z Havlíčkova Brodu představuje ideální prostředí pro výlety na kole. Podle něj je cyklistika hezký sport, ale je potřeba být neustále ve střehu.

„Když jedu po cyklostezce, musím dávat pozor především teď po zimě, protože všude je rozsypaný ostrý štěrk. Ten by mi mohl snadno propíchnout kolo. Podobně je tomu i u lidí, kteří mají svého psa na dlouhém vodítku. Šňůry jsou často sotva viditelné a mohlo by snadno dojít k nějakému úrazu," uvedl Švanda.

Ten podotkl, že si dává pozor i na auta a vyhýbá se hustému dopravnímu provozu. „Jezdím na kole skoro každý den a vybírám si spíše klidnější místa, kde nechodí moc lidí," dodal.

Cyklistická sezona již klepe na dveře a lidé pomalu začínají ze sklepů a garáží vytahovat svá jízdní kola. Ty po dlouhém zimním spánku potřebují po technické stránce především zkontrolovat a správně seřídit.

Není se tedy vůbec čemu divit, že většina cykloservisů v Havlíčkově Brodě potvrzuje první větší nápory lidí, kteří chtějí kompletní prohlídku svých kol.

„Vždy záleží na počasí, a jakmile se udělá hezky, lidé okamžitě začnou vytahovat kola. Ve většině případů zjistí, že po zimě je potřeba kolo seřídit a zkontrolovat, tedy například promazat řetěz, seřídit přehazovačku nebo brzdy a podobně," vysvětlil majitel Veloservisu v Havlíčkově Brodě, Zbyněk Stejskal.

Ten dodal, že největší příjem zakázek teprve přijde. „Samozřejmě kola stále přijímáme a doba opravy se liší. Záleží, co lidé konkrétně potřebují opravit a také podle typu kola. Každopádně většinu zakázek jsme schopni vyřídit během dvou až tří dnů," konstatoval Stejskal.

Ten doplnil, že lidé na jaře hodně nakupují i nová kola, kdy se vyprodávají modely z předchozího roku.

Podobnou zkušenost uvedl i majitel Cyklocentra v Havlíčkově Brodě Jaroslav Moravec. Podle něj sezona pomalu začíná a lidé chtějí mít svá kola co nejdříve připravena na léto.

Horská kola

„Nejčastěji děláme kompletní prohlídky, tedy seřízení celého kola. Samozřejmě záleží, s čím zákazník konkrétně přijde a jaký typ kola má. Podle toho se odvíjí i to, jak dlouho bude trvat oprava nebo seřízení," řekl Moravec.

Ten podotkl, že lidé nejčastěji jezdí na horských nebo trekingových kolech. „Na silničním kole jezdí jen pár nadšených cyklistů. Lidé se bojí jezdit mezi auty a provoz na Vysočině je celkem velký. Lidé pro své vyjížďky vyhledávají spíše les," uzavřel Moravec s tím, že nejhezčí projížďky jsou podél řeky Sázavy.