Podle pranostiky má přitom svatý Martin přijet na bílém koni až za dva týdny.

Silničáři na Vysočině proto drží již od pátku pohotovost. „Z rozhodnutí ředitele Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jana Míky budou od zítřejšího dne krajští silničáři v pohotovosti. Důvodem je avizovaná změna počasí ve středních nadmořských výškách. Strojní technika i posypový materiál jsou připraveny," informuje mluvčí Kraje Vysočina, Jitka Svatošová, s tím, že s ohledem na meteorologickou prognózu bude o další organizaci zimní údržby rozhodnuto v pondělí 29. října po vyhodnocení nejnovějších dat a předpovědí. Obvykle začínají silničáři na Vysočině držet nonstop pohotovost od 1. listopadu.

Krajská správa a údržba silnic Vysočiny má kapacity skladů na 22 tisíc tun soli a 120 tisíc tun inertních materiálů. Na více než čtyři tisíce kilometrů krajských silnic bude letos nasazeno 280 pluhů a radlic a 151 sypačů. V tuto chvíli je veškerá údržbová technika připravena na jednotlivých provozech.

Na výrazné klimatické změny se ale nechystá jen Kraj Vysočina, ale i města a obce. Například ve Ždírci nad Doubravou již také myslí na zimu.

Dohodu s pěti podnikateli a společnostmi uzavřelo město Ždírec nad Doubravou. Tématem dohody, která má být uzavřena do konce října, je zimní údržba. Město se dohodlo, v jakém rozsahu bude zimní údržba poskytována i na ceně, což je 450 korun za motohodinu práce.

Nápor v servisech

Nápor zákazníků zažívají v těchto dnech také pneuservisy. Od prvního listopadu by totiž již řidiči měli jezdit na „přezutém".
„Zájem o přezouvání pneumatiky se v posledních dnech zvedl takřka o dvě stě procent. Denně je nyní zhruba pětadvacet aut," prozradili třeba ve světelském servisu Milana Šmída. Je však takřka jasné, že zájem zákazníků se se zhoršujícím počasím bude ještě stupňovat.

„Prozatím se lidé spíše objednávají telefonicky, je to takový začátek toho hlavního náporu, který ještě přijde," potvrdila obsluha pneuservisu Vlastislava Dvořáka z Golčova Jeníkova.

Pro některé řidiče však příchod zimy znamená odstavení svého plechového miláčka" do garáže a nastartovat ho nejdřív až na jaře.

„Zimní pneumatiky jsou drahé, takže nepřezouvám, navíc to pro mě nemá cenu, já se v zimě jezdit bojím. Takže automobil vyměním zřejmě už brzy za vlak nebo autobus," posteskla si Věra Jakešová z Havlíčkova Brodu.